S-ryhmä aloitti mobiilimaksamisen päivittäistavarakaupoissaan – ”Tavoitteena nopeuttaa ja helpottaa maksamista”  

Suuret kauppaketjut odottavat ensi vuodesta mobiilimaksamisen läpimurtovuotta. S-ryhmä aloitti mobiilimaksamisen osassa ruokakaupoissaan tänään ja K-ryhmä seuraa perässä ensi vuonna.

Tästä päivästä alkaen monessa S-ryhmän kaupassa tehdyt ruokaostokset voi maksaa halutessaan maksusovellus-MobilePaylla. Maksun voi suorittaa puhelimen näytön pyyhkäisyllä ostoksia pakatessa ja saada samalla bonukset ilman erillistä korttia.

SOK:n talous- ja rahoitusjohtaja Jari Annalan mukaan mobiilimaksamisella haetaan nopeutta ja helppoutta kassalla asiointiin.

– Olemme saaneet asiakkailta paljon palautetta ja kiinnostus aiheeseen on ollut kova. Mobiilimaksaminen on maltillinen investointi kaupalle, vaikka alkuvaiheessa kassajärjestelmiä täytyykin päivittää. Tarkoituksemme on tuoda kaikki ruokakauppamme mobiilimaksamisen piiriin, tällä hetkellä kauppoja on 60.

MobilePayn suosio kovassa kasvussa

Tähän saakka MobilePaylla on voinut maksaa esimerkiksi kymmenessä tuhannessa verkkokaupassa ja muutamissa ravintoloissa. MobilePayn käyttäjämäärä on tänä vuonna lähes kaksinkertaistunut vuoden alun määrään verrattuna.

MobilePay Finlandin toimitusjohtaja Anniina Heinonen kertoo, että 17 prosenttia maksusovelluksella tehdyistä tapahtumista on tehty kivijalkakaupoissa tai verkkokaupoissa, loput kavereiden välillä.

 – Tämä on ollut meille todella hyvä kasvun vuosi. Tällä hetkellä olemme noin 740 000 rekisteröityneessä käyttäjässä.  

Annalan mukaan MobilePay on S-ryhmälle sopiva kumppani, koska sovellus toimii kaikilla älypuhelimilla ja kaikkien pankkien korteilla.

– Kahden rinnakkaisen järjestelmän ylläpito ei ole pidemmän päälle kannattava ratkaisu, joten olemme päättäneet luopua Siirto-palvelustamme, Annala sanoo.

Suomi jälkijunassa mobiilimaksamisessa

Vaikka Mobilepayn käyttäjäkunta on Suomessa tämän vuoden aikana lähes kaksinkertaistunut, olemme silti kaukana mobiilimaksamisen kärkimaista.

Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkasen mukaan suurimmat käyttäjäryhmät löytyvät Englannista ja Hollannista, samoin muista pohjoismaista. 

– Meillä on hyvin paljon erilaisia sovelluksia ja kuluttajat eivät ole tienneet, mitkä sovellukset käyvät missäkin kaupassa.

Lue myös:

    Uusimmat