Kauppojen henkilökuntaan kohdistuu monenlaista vakavaakin häirintää, jopa uhkaa.
Näin kertoo osuuskauppa Vaduboden-Oslan kaupan pääluottamusmies Laura Hyppölä. Hänestä yrityksillä ei ole työkaluja puuttua häiriökäyttäytyviin asiakkaisiin ja estää heitä tulemasta liikkeisiin.
Ongelmat eivät rajoitu kauppoihin. Ruokakauppojen lisäksi ongelmia kohtaavat myös muut asiakaspalvelutehtävissä olevat tai muuten asiakkaita kohtaavat alat, hotelli-, ravintola- ja pankkipalveluihin asti.
Lue myös: Jopa 200 häiriökäyttäytyvää suomalaista tarvitsisi lähestymiskiellon ruokakauppaan: "Vilautetaan puukkoa tai asetta"
Päälle ajamista ja käsiksi käyntiä
Häiriökäyttäytyminen vaihtelee suusanallisista toimista ja suukovusta aina käsiksi käymiseen ja esimerkiksi tavaroiden heittelyyn päin työntekijöitä.
– On esimerkiksi sellaista, että kun työntekijät ovat hyllyttämässä, niin tahallaan ajetaan työntekijän päälle, Hyppölä kertoo.
Asiakaspalvelutilanteet, jotka eivät mene asiakkaan halujen mukaisesti, kuten alkoholin myynnin epääminen, voivat kärjistyä työntekijän uhkailuksi.
– Saatetaan uhkailla jopa työntekijän perhettä, Hyppölä kertoo.
Lue lisää: "Emme pärjää nykyisillä keinoilla" – Kaupan ala huolissaan, toteuttaako hallitus lupaamansa kriittisen lakimuutoksen
Epämiellyttävää koskettelua ja puheita
Hän kertoo myös, että työntekijöihin kohdistuu myös seksuaalisen häirinnän tyyppistä kohtelua, jossa saatetaan esimerkiksi mennä hyllyvälissä aivan työntekijän lähelle ja jopa koskettaa.
– Kuulen ihan viikoittain, että on sellaista epämiellyttävää koskettelua tai kommentoidaan työntekijälle.
Jutun alussa olevalla videolla Hyppölä kertoo, miten häiriökäyttäytymiseen nykyään reagoidaan ja mitä toimia pitäisi tehdä jatkossa.
2:17200 häiriökäyttäytyvää tarvitsisi lähestymiskiellon kauppaan.