S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu puolustautuu tuottajien syytöksiä vastaan. Alarodun mukaan ryhmän halpuuttamiskampanja on positiivinen asia niin tuottajille kuin kuluttajille.
Alarotu kertoo MTV Uutisille hämmästyneensä tuottajien syytöksistä, joiden mukaan ryhmän mainos syyllistää ja halventaa suomalaista ruoantuottajaa.
– Jos katsoo sen mainoksen, niin siinähän hymyillään tällaiselle hintakeskustelulle ja tavallaan myönnetään, että suomalaisten mielestä ruoka on Suomessa liian kallista. Sehän on fakta, kun katsoo mitä tahansa tutkimusta, Alarotu toteaa.
Tuottajat pelkäävät, että hintojen alentaminen otetaan loppujen lopuksi tuottajien pussista.
– S-ryhmän ruoan hinnanalennus on tehty omin voimin parantamalla kustannustehokkuutta. Me näemme, että tämä on varmasti pelkästään positiivinen asia koko elintarvikeketjulle ja kuluttajille, Alarotu vakuuttelee.
Alarodun mukaan suomalaiset tuottajat ovat jopa hyötyneet halpuuttamiskampanjasta, koska sen myötä suomalaisten tuotteiden menekki on saatu kasvamaan S-ryhmän myymälöissä.
Alarotu muistuttaa tuottajahintojen laskun taustoista. Muun muassa maitomarkkinoilla on tapahtunut monenlaista.
– Maitomarkkinoilla EU:n kiintiöt ovat loppumassa, mikä on johtanut siihen, että maidontuotanto kasvaa monissa maissa. Lisäksi Venäjän-vienti on loppunut Suomesta kokonaan. Nämähän on ne syyt, miksi tuottajahinta Suomessa on laskenut. Sillä ei ole mitään tekemistä halpuuttamisen kanssa, Alarotu korostaa.