S-ryhmän asiakkaat ovat joutuneet monenlaisten huijauskampanjoiden uhreiksi, eikä loppua näy.
Asiakkaita on yritetty petkuttaa mitä härskimmillä lupauksilla ja tarjouksilla. Ihmiset ovat saaneet huijareiden yhteydenottoja tekstiviesteillä, sähköpostein ja sosiaalisessa mediassa.
Viimeisin huijauskampanja on nyt Facebookissa leviävä lupaus 500 euron lahjakortista Prismaan. Mikäli käyttäjä noudattaa huijauksen ohjeita, leviää päivitys automaattisesti Facebook-ryhmiin, joihin käyttäjä kuuluu.
– Tämä huijaus on tiedossa, sitä on ikävä kyllä ollut liikenteessä aiemminkin, kertoo S-ryhmän riskienhallintapäällikkö Mikko Koskinen.
Hän arvioi, että S-ryhmää piinaavat huijarit ovat ottaneet ketjun kohteeksi suuren brändin tunnettavuuden ja luotettavuuden vuoksi.
– Meillä on kohderyhmää kaikissa ikähaitareissa. Ikävä totuus on kuitenkin se, että verkon tottumattomat käyttäjät ovat ehkä niitä houkuttelevampia kohderyhmiä, jotka eivät ole törmänneet tämän tyyppisiin huijauskampanjoihin aiemmin, Koskinen kertoo.
Huijatun asiakkaan kannalta tilanne on aina inhottava.
– Olen keskustellut monien huijattujen kanssa puhelimitse. He ovat olleet juuri sellaisia, että eivät ole tottuneita netinkäyttäjiä. He ovat olleet aivan varmoja, että tarjous tai vastaava lupaus on totta.
Huijaukset piinanneet jo vuosia
Koskinen arvioi, että ensimmäiset huijauskampanjat ottivat tuulta alleen vuonna 2012. Tuolloin myös S-ryhmä sai yhteydenottoja huijauksen kohteeksi joutuneilta ihmisiltä.
– Tietoisuus näistä huijauksista on kuitenkin nyt selkeästi lisääntynyt. Meille tulee koko ajan vähemmän yhteydenottoja, jossa asiakas on esimerkiksi antanut tietojansa johonkin tai haluaisi lunastaa ”tarjouksessa” olevan television 10 eurolla.
Asiakkaan petkutus ei ole kaupan virhe, vaan kyseessä on ulkopuolisen tahon tekemä huijaus.
– Tilanne on tosi kurja, koska emme ole itse mitenkään aktiivisia osapuolia. Huijaus ei ole meidän virhe, mutta ymmärretään toki ja yritetään auttaa asiakasta.
Luottokorttitietoja, katalia sopimuksia...
Huijarit yrittävät kalastella ihmisiltä sähköpostiosoitteita ja muita tietoja. Pahimmillaan huijattu asiakas joudutaan kuitenkin ohjaamaan poliisin puheille.
– Pahimmillaan huijarit ovat pyytäneet luottokorttitietoja. Lisäksi on yritetty saada ja saatukin syntymään kohtuuttomia sopimuksia. Me ohjaamme vakavammissa tapauksissa asiakkaan tekemään rikosilmoituksen ja suojaamaan omia tietoja.
"Härskiä touhua"
Koskinen kertoo, että huijauksen tekijöitä on tyypillisesti vaikea tai jopa mahdoton tavoittaa. Eräälle toimijalle S-ryhmä onnistui kuitenkin lähettämään viestin, jossa pyydettiin heidän logonsa poistamista huijauksesta.
– Hän ilmoitti välittömästi, että lopettaa liikemerkin käytön. Tunnin päästä samalla paikalla oli kuitenkin kilpakumppanin logo, härskiä touhua tämä on. Kerroimme tapahtuneesta sitten kilpakumppanillemme. Mielestämme nämä ovat koko alaa koskevia haasteita.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.