S-ryhmä paransi tulostaan kautta linjan tammi–kesäkuussa viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Operatiivinen tulos oli alkuvuonna 128 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 87 miljoonaa euroa. S-ryhmään kuuluvat osuuskaupat ja SOK-yhtymä.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti oli noin 5,5 miljardia euroa alkuvuonna, kun se vuotta aiemmin oli reilut 5,3 miljardia.
Ryhmä kertoo digitaalisten palveluiden suosion nousseen. Esimerkiksi ruoan verkkokaupan myynti kasvoi alkuvuonna 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Taustalla monta tekijää
S-ryhmä on tehostanut toimintaansa ja kasvattanut myyntiä samaan aikaan, mistä johtuu nyt kymmenillä miljoonilla kasvanut tulos, ryhmä tiedottaa.
Ryhmä kertoo pudottaneensa noin 3 000 tuotteen myyntikatetta ja laskeneensa ruoan hintoja yhteensä yli 150 miljoonalla eurolla.
– Kasvanut tulos antaa tilaa jatkaa hintojen laskemista myös tulevaisuudessa, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä sanoo tiedotteessa.
Asiakasomistajille bonuksia maksettiin tiedotteen mukaan 162 miljoonaa euroa, mikä on noin kymmenen miljoonaa euroa vähemmän kuin viime vuonna. Ryhmä kertoo laskun johtuvan lakimuutoksesta, jonka jälkeen bonusta ei ole saanut maksaa tupakkatuotteista.
Kasvun taustalla ryhmä näkee myös aukioloaikojen laajentamisen. S-ryhmän marketeista 45 on auki ympäri vuorokauden.