Osassa S-ryhmän Prismoja on menossa virikehäkkikanaloita vastustava vastamainoskampanja, kertoo Oikeutta eläimille -järjestö.
Vastamainoksia on järjestön mukaan levitetty Prismoihin ainakin Porissa, Tampereella ja Jyväskylässä. Esimerkiksi ostoskärryihin on kiinnitetty kuvia häkkikanoista. Teksti kertoo häkeissä olevan kanalle tilaa suunnilleen mainoksen koon verran.
S-ryhmästä vahvistetaan STT:lle, että vastamainoksia on Prismoista tavattu.
Oikeutta eläimille -järjestö kerää parhaillaan nettisivuillaan nimiä vetoomukseen, jossa pyydetään S-ryhmää luopumaan häkkimunien myynnistä ja käytöstä ryhmän omissa tuotteissa. Vastamainokset eivät kuitenkaan ole järjestön levittämiä, vaan niiden takana ovat yksittäiset aktivistit, sanoo Oikeutta eläimille -järjestön yrityskampanjavastaava Juhis Ranta STT:lle.
– Eri aktivistit ympäri Suomen ovat käyneet laittamassa. Voisin arvioida, että he ovat ylipäätään eläinoikeuksista huolestuneita kansalaisia ja mitä todennäköisimmin myös S-ryhmän asiakkaita, Ranta luonnehtii.
"Ikävää, jos kovin paljon syyllistetään raflaavalla viestillä"
S-ryhmän tuoretuotteiden valikoimajohtajan Antti Oksan mukaan "lehdyköitä tai papereita", joissa on vedottu kauppoihin, on löytynyt muutamasta Prismasta.
Oksan mukaan S-ryhmässä suhtaudutaan toistaiseksi asiaan maltillisesti.
– Sinänsä kansalaisyhteiskunnassa on mielipidevapaus ja oikeus sitä ilmaista. Siinä mielessä yritämme olla ymmärtäväisiä ja positiivisia. Toisaalta on ikävää, jos kuluttajaa kovin paljon syyllistetään raflaavalla viestillä, Oksa sanoo.
– Emme tietenkään toivo, että pidemmän päälle jatkuisi häiriötä tai ikävää oloa ihmisille, hän jatkaa.
Lidl jo luopunut häkkimunista, Kesko kertonut siirtymäajasta
Muista suurista elintarvikekauppaketjuista Lidl luopui virikehäkeissä tuotettujen kananmunien myynnistä ja käytöstä omissa tuotteissaan vuonna 2016. Kesko puolestaan aikoo luopua häkkimunien myynnistä siirtymäajan jälkeen vuoden 2025 loppuun mennessä.
Oikeutta eläimille -järjestö luovutti vetoomuksensa ensimmäisen osan S-ryhmälle juuri ennen joulua, Ranta kertoo. Tuolloin allekirjoituksia oli 10 456. Rannan mukaan nimien keruu jatkuu järjestön sivuilla edelleen.
Hänen mukaansa kansainvälinen trendi on, että häkkikanaloista ollaan luopumassa.
– Meidän näkemyksemme on, että kanoja ei tule sulkea häkkeihin, eikä eettistä pohdintaa tule ulkoistaa kaupassa käyvälle asiakkaalle.
60 prosenttia myynnistä häkkimunia
Valikoimajohtaja Antti Oksan mukaan S-ryhmä jakaa huolen eläinten hyvinvoinnista ja eettisemmästä ruoantuotannosta. Ryhmä ei kuitenkaan ole luopumassa häkkikananmunista omalla linjauksellaan. Parhaillaan häkkimunia on S-ryhmässä myydyistä kananmunista noin 60 prosenttia ja keskeinen syy niiden suosioon löytyy hinnasta, Oksa kertoo.
Perinteiset kanahäkit vaihtuivat virikehäkkeihin vuoden 2012 alussa. Oksan mukaan osa tuottajista on tehnyt muutoksen myötä isojakin investointeja.
– Ihmisten kiinnostus siirtyy koko ajan enemmän muilla tavoin tuotettuihin muniin. Me haluamme kannustaa alaa siihen suuntaan.