Sääntömuutosten vakava virhearvio oli saattaa F1-kuljettajat vaaraan

Adrian Sutil
Adrian Sutil joutui olemaan tarkkana juomisestaan.2014 Getty Images
Julkaistu 04.03.2015 08:09

Ilkka Soini

Kaudella 2014 F1-auton ja kuljettajan yhteenlaskettu minimipaino sai olla 691 kilogrammaa, mikä oli Aki Hintsan lääkäritiimin mukaan aivan liian vähän.

Tänään julkaistavassa MTV:n F1-selostaja Oskari Saaren kirjassa Aki Hintsa: Voittamisen anatomia (WSOY) kerrotaan Hintsan tarina Afrikan lähetystyövuosista aina F1-varikolle. Kirjassa esitellään ensimmäistä kertaa hyvinvointiin perustuvaa filosofiaa.

Hyvinvointi oli kaukana kun vuoden 2014 autoista tuli oletettua painavampia, noin 625-kiloisia. Jokainen lisäkilo merkitsee huonompaa kierrosaikaa, joten jo ennestään pienikokoiset kuljettajat joutuivat pudottamaan painoaan.

Oletettavasti kuljettajat joutuivat karsimaan painostaan keskimäärin 3–4 kiloa. Auton ja kuljettajan yhteispainosta tuli liian hallitseva asia. Liian alhainen painoraja asetti kuljettajat keskenään eriarvoiseen asemaan.

Esimerkiksi Caterhamin tulokaskuljettaja, ruotsalainen Marcus Ericsson tuskaili painoaan. Hän oli kymmenen kiloa tallikaveriaan Kamui Kobayashia painavampi. Yksi sääntömuutosten suurimmista häviäjistä oli Adrian Sutil. Isokokoinen (184-senttinen ja 75-kiloinen) Sutil sanoi jättävänsä auton juomasäiliön tyhjäksi painon minimoimiseksi.

Malesian osakilpailun kaltaisessa rääkissä, 40 asteen helteessä, liikuttiin jo säiliöön mahtuvan normaalin 1,5 litran juomamäärän kanssa suorituskyvyn äärirajoilla, saati sitten ilman juomaa.

Nestehukka vaikuttaa nopeasti

Kirjassa ravintoasiantuntija Helene Patounas kertoo, että esimerkiksi 70-kiloisella ihmisellä kahden prosentin nestehukka tarkoittaa 1,4 litraa, ja se tarkoittaa 10 prosenttia huonompaa suorituskykyä. Neljän prosentin nestehukka näkyy lihasten toimintakyvyssä, kuuden prosentin nestehukka voi johtaa lämpöuupumukseen.

Kahdeksan prosentin nestehukka voi johtaa hallusinaatioihin ja kymmenen prosentin nestehukka voi johtaa verenkiertoelimistön romahtamiseen ja sydänkohtaukseen.

Kausi 2014 päästiin loppuun ilman yhtään syömishäiriötapausta. Suurin syy siihen oli kesken kauden tullut etu- ja takapään jousituksen yhdistävän FRIC- järjestelmän kielto. Se kevensi autoja viiden kilogramman verran.

Tuoreimmat aiheesta

F1