Joka neljäs suomalainen tarkistaa rengaspaineet vain kerran kaudessa – renkaanvaihdon yhteydessä
Kyläreissulle tai lomalle lähdettäessä auto pakataan täpötäyteen ihmisiä ja tavaraa. Painava lasti kuormittaa auton renkaita, jolloin niiden ilmanpaineeseen kannattaa kiinnittää entistä enemmän huomiota. Oikein säädetyillä ilmanpaineilla voi säästää polttoainekustannuksissa, mutta tärkeintä on turvallisuus.
Auton ulkorenkaan sisällä on käytännössä noin millin paksuinen kumirengas, joka ei ole sataprosenttisesti ilmatiivis. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kehottaa autoilijoita tarkistamaan ilmanpaineet kolmen viikon välein.
– Jos ajetaan liian pienellä ilmanpaineella, renkaan vierintä on raskaampaa, jolloin auto kuluttaa enemmän polttoainetta. Tämä näkyy silloin myös kukkarossa. Ilma renkaissa puolestaan ei maksa mitään, Morri huomauttaa.
Täydempi rengas pienentää vierintävastusta jopa kymmenen prosenttia. Tämä voi tarkoittaa yli puolen litran polttoainesäästöä sadalla kilometrillä. Viimeistään pitkille autoreissuille lähdettäessä autoilijan kannattaa nähdä hitunen vaivaa ja tarkastaa kesäkumit.
Huomio myös paketti- ja matkailuautojen ilmanpaineisiin
Tiesitkö?
Turvallisuutta parantaa ja huoltoa helpottaa kesärenkaiden sivupinnan infoalueelta löytyvä paikka- ja painemuisti.
Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat rengaspaineet ja käyttöpaikka.
Käyttömukavuutta ja turvallisuutta vahvistaa uusi lisäosio, johon voi kirjata kevytmetallivanteiden pulttien kiristysmomentin.
Erityishuomio kannattaa kiinnittää paketti- ja matkailuautoihin, joiden renkaissa painetaso on syytä lähes tuplata tavallisiin henkilöautoihin verrattuna.
Kovat kuormat vaativat enemmän painetta. Raskaaseen käyttöön suunnattujen ns. C-renkaiden ilmanpainetasot ovat tyypillisesti n. 4-5,5 baria (400 kPa–550 kPa).
– Oikea rengaspaine on myös tärkeä turvallisuustekijä, jopa halpa henkivakuutus. Jos renkaassa on liian vähän ilmaa, ja auton eteen hyppää hirvi, vajaapaineinen rengas reagoi viiveellä äkilliseen väistöliikkeeseen. Täyteen renkaaseen verrattuna jarrutusmatka on pidempi ja sivuttaispitokin heikompi.
Saksan autoliitto ADAC:n testin mukaan yhden eturenkaan 1 barin (100 kPa) suositusta alhaisempi rengaspaine kasvattaa jarrutusmatkaa märällä tiellä jopa kymmenen metriä. Jos kaikkien renkaiden paineet ovat yhtä alhaisella tasolla, sivuttaispito romahtaa alle puoleen aikaisemmasta.
Harva suomalainen tarkistaa rengaspaineet riittävän usein
Nokian Renkaiden teettämän pohjoismaisen kesärengaskyselyn mukaan 70 prosenttia suomalaisista autoilijoista tarkistaa renkaidensa ilmanpaineet muutaman kuukauden välein ja noin joka neljäs vain kerran kaudessa renkaiden vaihdon yhteydessä.
Naiset mittaavat miehiä harvemmin renkaidensa ilmanpaineet, myös nuoret tarkastavat rengaspaineet yli 55-vuotiaita harvemmin.
– Renkaiden ilmanpaineet vaikuttavat myös renkaiden käyttöikään. Jos renkaassa on viidennes suositusta vähemmän ilmaa, sen käyttöikä vähenee viidesosan suunnitellusta. Vastaavasti 30 prosenttia liian alhaisena pidetty rengaspaine puolittaa renkaan käyttöiän, Morri muistuttaa.
Lähde: Nokian Renkaat