Rengasvalmistaja Nokian Renkaat on oikonut rengaspaineisiin liittyviä myyttejä, joihin lankeaminen voi olla hengenvaarallista.
Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri kumoaa yhtiön tiedotteessa rengaspaineisiin liittyviä myyttejä. Morrin mukaan moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla parantaakseen esimerkiksi ajomukavuutta, mutta tällainen toiminta voi olla Morrin mukaan vaaraksi liikenneturvallisuudelle.
– Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, Morri korostaa tiedotteessa.
– Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä kuin lastu laineilla, hän sanoo.
Lue myös: Pienellä vaivalla lähes 200 euron säästö polttoainekuluissa
Oikeat rengaspaineet eivät kuluta rengasta tarpeettomasti
Osa autoilijoista on jämähtänyt ajatukseen, että renkaan keskipinta kuluu nopeammin, jos rengaspaineet ovat normaalilla tasolla.
– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa, sanoo Morri.
Kun lämpötila laskee kymmenen astetta, laskee renkaiden paine Morrin mukaan 0,1 baaria. Pakkanen myös kutistaa teräsvannetta, mistä voi olla seurauksena renkaan putoaminen pois vanteelta, jos paineet ovat liian alhaiset.
– Kovalla pakkasella jäykkä rengas, jossa on liian pieni paine saattaa pudota vanteelta ajettaessa vauhdilla esimerkiksi katukiveyksen reunaan mutkassa. Vastaavasti lämpötilan kohotessa rengaspaineet nousevat. Ylipaineesta ei tarvitse murehtia – mieluummin yli kuin alle, hän muistuttaa tiedotteessa.
Tarkkana oltava myös peräkärryä vetäessä sekä pakettiauton kanssa
Morri muistuttaa myös siitä, että moni uskoo esimerkiksi peräkärryn vetämisen tarkoittavan, että auton eturenkaiden painetta tulisi nostaa.
– Oli kyseessä sitten kuorma takaluukussa vaikkapa lomalle lähdettäessä tai peräkärryn kanssa ajaminen, taka-akselin paine on se, mitä tulee nostaa. Lisääntynyt vetoaisaan kohdistuva paino lisää taka-akselin kuormaa.
Lue myös: Auton ei missään nimessä kuulu tehdä ajaessa näin – muutaman kympin toimenpiteellä voi välttää monet harmit
Raskaasti kuormatun pakettiauton renkaat voivat Morrin mukaan vaatia jopa yli viiden baarin paineen.
– Pakettiauton renkaan vankempi rakenne aiheuttaa helposti harhaluulon, että rengas kantaa pienemmälläkin paineella. Kuitenkin saavuttaaksemme korkeimman mahdollisen kantavuuden eli sen, kuinka paljon ajoneuvoon voi ottaa tavaroita ja ihmisiä, pakettiautonrenkaiden painetasoissa pitäisi mennä jopa viiteen baariin tai ylikin.
Hyvin usein, jos pakettiauton renkaissa ilmenee rakenneongelmia, syy on Morrin mukaan kuormitukseen nähden liian matala rengaspaine.
– Suurempi paine tuntuu ajettaessa alkuun kovahkolta, mutta jos mukavuutta korostetaan liian pienellä rengaspaineella – renkaan kestävyyden ja turvallisuuden kustannuksella – se ei kerta kaikkiaan kannata, Morri sanoo tiedotteessa.
Tarkista paineet, vaikka olisit juuri hakenut renkaat ammattilaiselta
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on muistuttanut aiemmin, että usea autonvalmistaja antaa autolle suositusrengaspaineita erilaisiin käyttötarpeisiin.
– Tyypillisesti on määritelty suosituspaineet erikseen pienellä kuormalla ja isolla kuormalla ajettaessa. Lisäksi osassa autoja on annettu muitakin painesuosituksia, kuten esimerkiksi niin sanotut eco-paineet.
Vesalainen sanoo, että hänellä on tapana ajaa eco-paineilla ja talvirenkaissa käyttää vielä 0,2 baria autonvalmistajan suositusta korkeampia paineita, koska lämpötilan laskiessa myös renkaiden paineet laskevat. Myös Vesalainen muistutti, että lasku on noin 0,1 baria kymmentä lämpöastetta kohti.
– Autoa huoltava huoltomies ei ole tietoinen siitä, haluaako autonkäyttäjä ajaa pienen vai ison kuormituksen paineilla – vai kenties eco-paineilla. Näin ollen hän korjaa paineet oman näkemyksensä mukaisiksi, jolloin ne eivät välttämättä enää vastaakaan autonkäyttäjän tarpeita, Vesalainen sanoi.
Lue myös: Jos renkaisiin ei ole merkitty pyörimissuuntaa, miten päin ne asennetaan? – "Varsin tyypillistä on, että..."
Lähde: Nokian Renkaat
Artikkeli on julkaistu aiemmin helmikuussa 2022.