Ethän usko näihin rengaspainemyytteihin? Seuraukset voivat olla kohtalokkaat – "Aiheuttaa helposti harhaluulon"
Rengasvalmistaja Nokian Renkaat oikoo rengaspaineisiin liittyviä vääriä uskomuksia, joihin lankeaminen voi olla jopa vaarallista.
Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri kumoaa yhtiön tiedotteessa rengaspaineisiin liittyviä myyttejä. Morrin mukaan moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla parantaakseen esimerkiksi ajomukavuutta, mutta tällainen toiminta voi olla Morrin mukaan vaaraksi liikenneturvallisuudelle.
– Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, Morri korostaa tiedotteessa.
– Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä kuin lastu laineilla, hän sanoo.
Oikeat rengaspaineet eivät kuluta rengasta tarpeettomasti
Osa autoilijoista on jämähtänyt ajatukseen, että renkaan keskipinta kuluu nopeammin, jos rengaspaineet ovat normaalilla tasolla.
– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa, sanoo Morri.
Kun lämpötila laskee kymmenen astetta, laskee renkaiden paine Morrin mukaan 0,1 baaria. Pakkanen myös kutistaa teräsvannetta, mistä voi olla seurauksena renkaan putoaminen pois vanteelta, jos paineet ovat liian alhaiset.
– Kovalla pakkasella jäykkä rengas, jossa on liian pieni paine saattaa pudota vanteelta ajettaessa vauhdilla esimerkiksi katukiveyksen reunaan mutkassa. Vastaavasti lämpötilan kohotessa rengaspaineet nousevat. Ylipaineesta ei tarvitse murehtia – mieluummin yli kuin alle, hän muistuttaa tiedotteessa.
Tarkkana oltava myös peräkärryä vetäessä sekä pakettiauton kanssa
Morri muistuttaa myös siitä, että moni uskoo esimerkiksi peräkärryn vetämisen tarkoittavan, että auton eturenkaiden painetta tulisi nostaa.
– Oli kyseessä sitten kuorma takaluukussa vaikkapa lomalle lähdettäessä tai peräkärryn kanssa ajaminen, taka-akselin paine on se, mitä tulee nostaa. Lisääntynyt vetoaisaan kohdistuva paino lisää taka-akselin kuormaa.
Raskaasti kuormatun pakettiauton renkaat voivat Morrin mukaan vaatia jopa yli viiden baarin paineen.
– Pakettiauton renkaan vankempi rakenne aiheuttaa helposti harhaluulon, että rengas kantaa pienemmälläkin paineella. Kuitenkin saavuttaaksemme korkeimman mahdollisen kantavuuden eli sen, kuinka paljon ajoneuvoon voi ottaa tavaroita ja ihmisiä, pakettiautonrenkaiden painetasoissa pitäisi mennä jopa viiteen baariin tai ylikin.
Hyvin usein, jos pakettiauton renkaissa ilmenee rakenneongelmia, syy on Morrin mukaan kuormitukseen nähden liian matala rengaspaine.
– Suurempi paine tuntuu ajettaessa alkuun kovahkolta, mutta jos mukavuutta korostetaan liian pienellä rengaspaineella – renkaan kestävyyden ja turvallisuuden kustannuksella – se ei kerta kaikkiaan kannata, Morri sanoo tiedotteessa.
Tarkista paineet, vaikka olisit juuri hakenut renkaat ammattilaiselta
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on muistuttanut aiemmin, että usea autonvalmistaja antaa autolle suositusrengaspaineita erilaisiin käyttötarpeisiin.
– Tyypillisesti on määritelty suosituspaineet erikseen pienellä kuormalla ja isolla kuormalla ajettaessa. Lisäksi osassa autoja on annettu muitakin painesuosituksia, kuten esimerkiksi niin sanotut eco-paineet.
Vesalainen sanoo, että hänellä on tapana ajaa eco-paineilla ja talvirenkaissa käyttää vielä 0,2 baria autonvalmistajan suositusta korkeampia paineita, koska lämpötilan laskiessa myös renkaiden paineet laskevat. Myös Vesalainen muistutti, että lasku on noin 0,1 baria kymmentä lämpöastetta kohti.
– Autoa huoltava huoltomies ei ole tietoinen siitä, haluaako autonkäyttäjä ajaa pienen vai ison kuormituksen paineilla – vai kenties eco-paineilla. Näin ollen hän korjaa paineet oman näkemyksensä mukaisiksi, jolloin ne eivät välttämättä enää vastaakaan autonkäyttäjän tarpeita, Vesalainen sanoi.
Lähde: Nokian Renkaat
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran helmikuussa 2022.
Uusimmat
-
21:10
Italia vei tenniksen Davis Cupin
-
21:07
Isaac Sene piti koskettavan puheen Kastanja Rauhalalle: "Ei aina itse tajua, miten siisti tyyppi hän on"
-
20:46
Yksi asia Bessin ja Marko Keräsen revanssissa hämmästytti Helena Ahti-Hallbergin: "Mielestäni on ihan käsittämätöntä"
-
20:35
Kai Mykkänen MTV:lle: Meidän kannattaa siirtyä pois fossiilisista aineista lastemme hyväksi
-
20:30
Linnea Leinon ystävä varasti show'n TTK-parketilla: "Niki jumalauta!"
-
20:23
17-vuotias lupaus debytoi Susijengissä – Georgia otti voiton
-
20:11
"Kositko Bessiä?"– Bessin kumppani pujotti sormuksen rakkaalleen suorassa lähetyksessä
-
19:59
Viidesluokkalainen Mohammed oli yli vuoden ilman koulua – nyt hän kulkee vapaaehtoisten pitämään kouluun vaaroista huolimatta
-
19:53
"Onhan tämä nyt ihmeperhe" – Isaac Sene veljineen hämmästytti TTK-yleisön
-
19:29
Enni Mälkönen avautui Sami Pajarin yllätyspäätöksestä: "Olen hyvin surullinen"
-
19:29
Lapsi ei suostu nukkumaan, mikä avuksi? Tarkastele aluksi ainakin yhtä asiaa
-
19:19
Christoffer Strandberg muistelee TTK-taivaltaan: "En ole kokenut mitään vastaavanlaista koskaan"
-
19:10
Entiseltä bänditoverilta koskettava ele edesmenneelle Liam Paynelle: "Rakastan sinua, veli"
-
18:56
SM-liigakierroksen törkytemppu eteni kurinpitoon
-
18:50
Ilves värväsi maailmanmestarin
-
18:39
Neljä autoa onnettomuudessa Turun moottoritiellä
-
18:37
Esko Eerikäinen saapui TTK-lähetykseen – entinen Hunks-tähti kertoo suhteestaan tanssiin
-
18:35
Tutkijat löysivät parannuskeinon järkyttävään tulehdukseen, joka irrottaa ihon
-
18:08
Miisa ja Tomas Grekov tapasivat 10 vuotta sitten: "Ei voisi ehkä nykyään tapahtua"
-
18:01
Verilöylystä toipuvan Butšan pormestari MTV:lle: Venäläisten teot olivat mahdollisia, koska niitä ei ollut tuomittu muualla aiemmin
-
Lataa lisää