Sähkön saatavuudella ja hinnalla on vaikutusta jokaisen suomalaisen arkeen, vaikka oma sähkösopimus olisikin vielä toistaiseksi kohtuuhintainen ja energiaa käyttäisi jo valmiiksi säästeliäästi. Myös jokaisen sähköautolla ajavan olisi nyt tärkeää tehdä viisaita valintoja, vaikka kotona ladatulla sähköllä ajaminen onkin edelleen hyvin huokeaa polttoaineisiin verrattuna.
Muun muassa Volkswageneita maahantuovan K-Auton palveluliiketoiminnasta ja latausverkosto K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo yhtiön tiedotteessa, kuinka sähköautoilijat voivat optimoida sähkönkulutusta ja säästää pitkässä juoksussa isojakin summia.
– Kun riittävän suuri joukko ihmisiä käyttää sähköä fiksusti, kysyntä jakautuu tasaisemmin ympäri vuorokauden ja parhaimmillaan korkeat kysyntäpiikit tasaantuvat. Tällä on suoraan vaikutusta sähkön saatavuuteen ja hintaan myös tulevaisuudessa, von Bonsdorff vinkkaa.
Sähköautoilijoille tämä tarkoittaa lataamisen ajoittamista sellaisiin ajankohtiin, jolloin kysyntäpiikit eivät ole korkeimmillaan. Tämä voi näkyä suorana säästönä myös omassa lompakossa.
Lue myös: "Kismittää tällaista oikeaa sähköautoilijaa" – Lidl: Osa sähkökuskeista toivoo, että lataamisesta tulisi maksullista
Jokaisella pienelläkin teolla on merkitystä, sillä von Bonsdorffin mukaan niiden yhteisvaikutus on parhaimmillaan hyvinkin tuntuva.
– Sähköautojen latauksista suurin osa tapahtuu kotona tai työpaikoilla, joten tältäkin osin arjen valinnoilla on suuri merkitys sähkön kysyntäpiikkien tasaamisessa.
Sähköautoilijan säästövinkeistä on tänä syksynä piipahtanut kertomassa myös Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa. Katso Rissan neuvot tästä artikkelista.
Suunnitelmallisuus on kaiken A ja O
K-Auton von Bonsdorff kehottaa lataamaan auton silloin, kun sähköä on tarjolla enemmän. Hän toteaakin, että autopilotilla toimiminen tulisi vaihtaa nyt suunnitelmallisuuteen – tankataanhan polttomoottoriautokin tarpeen mukaan.
Sähkön hintapiikit ajoittuvat tyypillisesti aamukahdeksan ja keskipäivän välille sekä alkuiltaan. Autoa ei siis kannata pitää latauksessa aamusta iltaan.
– Kotona lataaminen kannattaa ajoittaa iltayhdentoista jälkeiselle ajalle, mieluiten selkeästi yöaikaan, hän vinkkaa tiedotteessa.
Artikkeli jatkuu videon alla.
0:52
Suunnitelmallisuudessa auttaa auton toimintoihin ja ominaisuuksiin tutustuminen. Pienellä vaivannäöllä lataamisen saa optimoitua nopeasti.
– Monien automerkkien käyttöjärjestelmät tai autojen omat sovellukset mahdollistavat latauksen ajastamisen. Tarjolla on erillisiä latauksen hallinnan ja ajastamisen mahdollistavia puhelinsovelluksia. Myös monissa kotilatureissa on mahdollisuus latauksen ajastamiseen, von Bonsdorff luettelee vaihtoehtoja.
Omakotitaloasuja voi myös yhdistää talotekniikkaansa automaatiota tai ajastimen auttamaan sähkönkäytön hallitsemisessa.
Älä lataa kallista sähköä turhaan
Suomalaiset ajavat von Bonsdorffin mukaan keskimäärin vain 40 kilometriä päivässä.
– Jokaisen sähköautoilijan kannattaa perehtyä omiin päivittäisiin sekä viikoittaisiin ajomääriin ja ladata autoaan sen verran kuin tarvitsee – erityisesti silloin, kun lataus osuu sellaisiin hetkiin, jolloin sähkön kysyntä on kovaa.
Myös hinnakkaampien julkisten latausasemien osalta kannattaa muistaa, että autoaan on taloudellisempaa ladata vain sen verran kuin omien ajomatkojen vuoksi on tarpeen.
Lue myös: Onko nyt oikea aika ostaa sähköauto? Asiantuntijalta yksiselitteinen vastaus
Lähde: K-Auto