Konkreettinen esimerkki: Kuinka paljon pörssisähkönörtti voi säästää sähköauton latauskuluissa?

Pörssisähköllä autoaan lataava voi joko säästää tai menettää pitkän pennin riippuen lataamisen ajoituksesta.

Pörssisähkö-termi on noussut viimeistään kuluneen vuoden aikana kaikkien sähkölaskunsa itse maksavien suomalaisten tietoisuuteen. Googlen datan mukaan pörssisähköön liittyvien hakujen määrä on kasvanut viimeisten 12 kuukauden aikana yli 900 prosentilla.

Moni pörssisähkösopimukseen vaihtanut on ryhtynyt seuraamaan sähkön hintaa jopa tuntitasolla. Sähköautovalmistaja Polestarin Suomen-viestintäpäällikkö Johanna Laune kertoo huomanneensa omassakin lähipiirissään, että erityisesti sähköautolla ajavat seuraavat pörssisähkön hintaheilahteluja suurella mielenkiinnolla.

Mutta onko aiempaa suunnitelmallisemmasta ja vastuullisemmasta sähkönkulutuksesta tulossa jopa uusi kansalaistaito?

– Uskon, että ihmiset ovat aiempaa valveutuneempia sähkön hintojen suhteen, eikä niiden seuraaminen liity pelkästään sähköautoiluun, Laune kertoo MTV Uutisille.

Moni miettii nyt aiempaa tarkemmin esimerkiksi sitä, milloin kannattaa lämmittää saunaa, pestä monta koneellista pyykkiä tai käyttää muita sähköä kuluttavia kodinkoneita tai laitteita.

– Toki pörssisähkön hinnan seuraamisella on myös yhteiskunnallisia ja ympäristöä huomioivia vaikutuksia, Laune sanoo.

Pörssisähkön seuraamiseen perehtyminen ja sähkönkulutuksesta kiinnostuminen voi Launeen mukaan olla hyödyllistä, vaikka tällä hetkellä olisikin kiinteähintainen sähkösopimus.

– On hyvä ymmärtää mitä muita mahdollisuuksia on olemassa. Ehkä jossain vaiheessa pörssisähköön siirtyminen on mielekäs vaihtoehto.

Laune kannustaa ekologisuudesta kiinnostuneita sähköautoilijoita miettimään lataamisen ajankohtaa myös siksi, että kulutushuippujen aikaan sähköntuotanto vähemmän ympäristöystävällisillä tavoilla kasvaa.

– Esimerkiksi kivihiiltä käytetään säätövoimana, Laune sanoo.

Kuinka paljon sähköautoilija voi säästää?

Vaikka lataamisen ajoittaminen saattaa tuntua työläältä, voi sillä saavuttaa omasta ajomäärästä riippuen ihan tuntuvaakin säästöä kuukausitasolla. Laune muistuttaa, että pörssisähkön edullisimman ja kalleimman kWh-hinnan välillä voi olla vuorokauden aikana kymmenenkin sentin ero.

Tällainen hintaero tarkoittaa, että jos 75 kWh:n akustolla varustetun auton lataaminen tyhjästä täyteen maksaisi päivän kalleimmalla esimerkkihinnalla (0,16 €/kWh) 12 euroa, kun taas päivän edullisimpaan hetkeen (0,06 €/kWh) ajoitettu lataus kustantaisi vain 4,50 euroa.

Kolmisen tuhatta kilometriä kuukaudessa ajavalle tästä tulisi kuukaudessa yli 70 euron säästö, mikäli auton keskikulutus on 25 kWh:n luokkaa satasella.

Laune muistuttaa, että sähköauton akulle olisi parempi, ettei sitä käytetä ihan tyhjäksi, eikä myöskään ladattaisi joka kerta ihan täyteen.

– Arkiajossa tarvitaan harvoin koko toimintamatkaa, joten lataustaso on normaalisti hyvä pitää 30–90 prosentin välillä akun käyttöiän maksimoimiseksi, hän vinkkaa.

Lue myös:

    Uusimmat