Sähköautojen toimintamatka lähes puolittui pakkasella – yksi mukavuustekijä kurittaa "rangea" raskaalla kädellä

Ei ole mikään salaisuus, että kylmyys vaikuttaa akun kestoon – käyttötarkoituksesta riippumatta. Yhdysvaltain autoliiton tuoreen tutkimuksen perusteella sähköautojenkin toimintamatka voi kutistua pakkasen vuoksi huomattavan paljon – ainakin silloin, jos kuljettaja mielii pitää auton sisätilat lämpiminä.

USA:n autoliitto AAA otti hiljattain vertailuun Tesla Model S:n, Volkswagen e-Golfin, Chevrolet Boltin, BMW i3s:n sekä Nissan Leafin selvittääkseen, kuinka paljon pakkanen rokottaa niiden toimintamatkaa.

Testi suoritettiin sisätiloissa dynamometrillä, mutta testikammion lämpötilaa pystyttiin säätelemään läkähdyttävästä kesäkelistä aina pakkaslukemiin asti.

Lämmitys lähes puolitti toimintamatkan

Ensimmäisenä kaikkien autojen akut ajettiin täydestä tyhjäksi noin 24 celsiusasteen lämpötilassa, minkä jälkeen sama tehtiin 6 pakkasasteessa ja 35 asteen helteessä.

Akut ajettiin tyhjiksi sekä ilmastoinnin ja lämmityksen kanssa että ilman niitä.

Ilman lämmitystä autojen toimintamatka putosi kuuden asteen pakkasessa keskimäärin 12 prosentilla. Kun lämmitys kytkettiin päälle seuraavaan vetoon, havaittiin, että toimintamatka romahti 41 prosentilla.

Tutkimuksessa havaittiin vähemmän yllättäen, että myös ilmastoinnin käyttämisellä hellekelillä oli negatiivinen vaikutus toimintamatkaan. Pudotus ilmastointi poiskytkettynä oli vain noin neljä prosenttiyksikköä, mutta ilmastoinnin kanssa jo 17 prosenttia.

Lähde: AAA, The Drive

Lue myös:

    Uusimmat