Selvitys paljastaa: Näiden sähköautojen toimintamatka kärsii vähiten nollakelillä ajettaessa

Miten paljon talvi vaikuttaa sähköautojen toimintamatkaan? Recurrent-järjestö teki jättiselvityksen.

Sähköautojen toimintamatka lyhenee keskimäärin noin 30 prosenttia talvella, kertoo Insideevs.com-sähköautosivusto järjestön selvitykseen nojaten.

Sähköautojen akkuihin erikoistunut yhdysvaltalainen Recurrent-järjestö on kerännyt dataa 10 000 sähköautosta ja 18 eri mallista.

Nollakelissä saavutettavaa toimintamatkaa on verrattu autovalmistajan ilmoittamaan toimintamatkaan, jonka voi saavuttaa ideaalissa lämpötilassa.

Talvi vaikuttaa selvityksen mukaan eri sähköautomalleihin eri voimakkuudella. Tulokset eivät myöskään ole suoraan verrattavissa Suomessa myytäviin malleihin, sillä kaikissa Yhdysvalloissa myytävissä malleissa ei ole lämpöpumppua.

Dataa on kerätty talvikauden 2022–2023 aikana.

Edukseen erottuvat

Audi E-Tron 2021–2022, eli Q8 E-Tron pärjäsi talvioloissa parhaiten.

Auton toimintamatka kärsi vain 16 prosenttia lämpötilan ollessa nollassa. E-Tron on yksi ensimmäisistä sähköautoista, joissa on ilmalämpöpumppu. Sen avulla auto muuntaa jopa 3 kilowatin edestä poistolämpöä sähköksi.

Myös vuoden 2019 Nissan Leaf pärjäsi testissä hyvin. Pakkasrajalla ajettaessa se menetti ilmoitetusta toimintamatkastaan 23 prosenttia. Vuoden 2015 versio taas menetti toimintamatkastaan 34 prosenttia.

Suomalaisten sähköautoilijoiden suosikkimerkki Tesla pärjäsi kokeessa hyvin. Model 3, Model Y ja Model X menettivät toimintamatkastaan nollakelillä noin 24 prosenttia.

Suomessa niin ikään suosittu Volkswagen ID.4 taas menetti nollakelillä toimintamatkastaan jopa 46 prosenttia, selvitys kertoo.

Oikaisu 29.11. klo 8.41: Lisätty tieto lämpöpumppujen merkityksestä.

Lue myös:

    Uusimmat