Pakkasen tiedetään vaikuttavan sähköauton toimintamatkaan, mutta kuinka suuresta pudotuksesta on kyse uuden Audi e-tronin kohdalla?
Audin ensimmäisen sähköauton, e-tronin, WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka täydellä akulla on 417 kilometriä.
Tunnettua on, että kantamaan vaikuttaa moni asia. Suomessa puhuttaa erityisesti se, kuinka paljon toimintamatka lyhenee, kun pakkanen kiristyy.
Audin maahantuoja K-Auto on testannut e-tronin toimintamatkaa Pohjois-Suomen talvessa.
Kovalla pakkasella, eli –20 ja –30 asteessa, toimintamatkaksi todettiin noin 240–250 kilometriä.
Kun pakkanen lauhtui –10 ja –20 asteen välille, toimintamatkaa oli noin 280–300 kilometriä.
Pikkupakkasella, –5 ja –10 asteen välillä, virtaa piisasi 300–320 kilometrin matkalle.
Lue myös: Sähköautojen toimintamatka lähes puolittui pakkasella – yksi mukavuustekijä kurittaa "rangea" raskaalla kädellä
Auton esilämmityksen todettiin olevan sitä tärkeämpää, mitä kylmempää on. Pikalataamisen puolestaan huomattiin lämmittävän akkua ja latauksen jälkeisen kulutuksen pysyvän alhaisempana lämpimän akun ansiosta. Myös sisälle lämpöä tuottavan lämpöpumpun hyötysuhde oli parempi.
Pakkasen ja esilämmityksen lisäksi todelliseen toimintamatkaan vaikuttaa luonnollisesti moni muu tekijä, kuten esimerkiksi ajotyyli, kuorma, sisätilojen lämmitys ja tiestön korkeuserot.
Audi e-tronin sydämenä on litiumioniakku, jonka kapasiteetti on 95 kilowattituntia. Todellinen kilowattituntimäärä on hiukan pienempi, sillä akkua ei koskaan ladata täysin täyteen. Sen ei anneta myöskään tyhjentyä kokonaan, vaikka se käyttäjästä siltä vaikuttaisikin. Täyttä latausta ja purkausta ei tekniikka salli, sillä se lyhentäisi litiumioniakun elinikää. Samoin toimivat myös nykykännyköiden akut.
Jos e-tronista akku tyhjenee ”täysin”, sillä voi uudelleen käynnistyksen jälkeen ajaa vielä muutaman sata metriä, jos autoa pitää siirtää vaikkapa turvallisempaan paikkaan tien laidasta.
Moduuleja akustossa on 36. Toisin kuin usein ajatellaan, vanhaakaan akkua ei tarvitse välttämättä korvata kokonaan, vaan akkua voidaan uusintaa yksittäisiä moduuleja vaihtamalla. Audi antaa akulle kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuun.