Kun finanssiryhmä OP aloitti sähköautojen vuokrauksen loppuvuodesta, se oletti, että autoja vuokraavat lähinnä espoolaiset omakotitaloasujat kakkosautokseen. Siellä kun suurin osa sähköautoista on rekisteröitykin.
– Nyt jo nähdään, että asiakaskunta on monimuotoisempi. Esimerkiksi urbaanit ja kestävää kehitystä ajattelevat ovat kiinnostuneet palvelusta, kertoo Kulku-palvelun hankejohtaja Timo Kemppainen.
Myös maakunnista on Kemppaisen mukaan tullut kyselyjä, mutta toistaiseksi palvelu toimii vain pääkaupunkiseudulla. OP tutkii mahdollisuuksia laajentaa palvelua muualle Suomeen.
Palvelun avulla kuluttajat ja pienyritykset voivat ajaa sähköautolla kuukausimaksulla. Sopimus pitää tehdä vähintään kahdeksi vuodeksi. Tällä hetkellä auton saa edullisimmillaan käyttöönsä alle 400 eurolla kuukaudessa, mutta hinta edellyttää neljän vuoden sopimusta. Premium-palvelun kalleimmassa merkissä (Tesla Model X) lähtöhinta on lähes 3 000 euroa kuussa, jos sopimuskaudeksi haluaa vain kaksi vuotta ja ajomatkaa kertyy 40 000 kilometriä vuodessa.
Liiketoiminnan kasvua hidastaa Kemppaisen mukaan latauspisteiden puuttuminen.
– Myönnettäköön, että latausinfra, joka on puhtaasti autonlataukseen tarkoitettu, on edelleen heikko monin paikoin.
Kemppainen uskoo silti, että sähköauto on tulevaisuudessa yhä useammalla ykkösauto.