Kauppalehden Markkinaraati arvioi akkukäyttöisen sähköauton edustavan voittavaa teknologiaa. Asiantuntijat kuitenkin huomauttavat, että muillekin käyttövoimille on tarvetta tulevaisuuden liikenteessä.
Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on Suomessa noussut tänä vuonna noin 16 prosenttiin, kun pari vuotta sitten osuus oli vain neljä prosenttia.
Koko Suomen henkilöautokannasta täyssähköautojen osuus on toki edelleen hyvin pieni, runsaan prosentin luokkaa.
Ensirekisteröinneissä osuus nousee vahvasti lähivuosina, Markkinaraati arvioi.
Lue myös: Sähköautojen hankintatuet on käytetty loppuun, eikä lisää tipu – ministeri Harakka: "Täyttänyt tehtävänsä"
– Kaikki valmistajat siirtyvät yhä enemmän ja enemmän sähköiseen tuotantoon. Sinne on Euroopassakin investoitu kymmeniä miljardeja, sanoo Delta Auton toimitusjohtaja Helena Sauramo.
Autoalan ennusteessa osuus uusissa rekisteröinneissä nousisi yli 60 prosentin vuoteen 2030 mennessä.
Kun polttoaineiden hinnat nousivat voimakkaasti keväällä, sähköautojen kysyntä kasvoi ripeästi. Nyt kysynnän kasvu on hieman rauhoittunut, sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Onko sähkön hinnannousu vaikuttanut asiaan?
– Ehkä se saa jotkut epäröimään, mutta en sanoisi, että se varsinaisesti vaikuttaa sellaisen kohdalla, joka aidosti harkitsee sähköauton hankkimista, Sauramo sanoo.
Sähköauton käyttökustannukset ovat korkeammillakin sähkönhinnoilla lopulta melko maltilliset, hän sanoo.
Sähkön hinnankehityksen myötä markkinoilla on palattu siihen, että auto valitaan oman käyttötarpeen mukaisesti, arvioi K-Auton Audi-liiketoiminnan johtaja Johanna Ali.
– Suomeen myös tuodaan valtavasti käytettyjä autoja, jotka lisäävät autokannan sähköistymistä. Sielläkin kysyntätrendi on todella selkeä.
Sähköauton hankintatuki päättyy etuajassa jo vuodenvaihteessa. Tämäkin vaikuttanee kysyntään lähiaikoina, raati arvioi.
– 2 000 euron summa yksityishenkilöille ei ole ollut suurimpia vertailussa muiden maiden kanssa, mutta kyllä kuluttaja sitä miettii, että mitä muuta sillä saisi, jos sen säästää tässä, Kallio pohtii.
– Haluammeko me, että polttoaine maksaa kolme euroa litralta? Ei ole muuta vaihtoehtoa saavuttaa päästötavoitteita kuin korottaa [polttoaineen] sekoitevelvoitetta tai kiihdyttää sähköistymistä reippaammalla kannustimella.
Hän lisää, että kaikilla ei ole varaa ostaa täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä. Täyssähköautot ovat keskimäärin 20 000 euroa kalliimpia kuin polttomoottoriautot.
Autoalan arvio on, että hinnat lähestyvät toisiaan vuosina 2027–2028.
– Sitä ei ole jouduttu tässä reivaamaan. Ken elää, se näkee, Kallio sanoo.
Mikä on tulevaisuuden teknologia: akkusähköauto, vetyauto, sähköpolttoaine? Mineraalien riittävyys on sähköautokehityksessä huolenaihe.
– Ainakin seuraavat 10 vuotta sähköautot on se voittava teknologia, Sauramo sanoo.
– Koko ajan tarvitaan vähemmän mineraaleja akun rakentamiseen, ja lisäksi autotehtaat ovat sitoutuneet kierrätykseen.
Kallio kuitenkin muistuttaa, että akuista saadaan kierrätysmetalleja kunnolla vasta 15–20 vuoden päästä.