Sähköautotko erityisen vähävikaisia? Lähes 10 miljoonaa katsastusta kertoo muuta

4:44img
Kuinka monta korjauskehotusta katsastuksessa saa tulla? Näistä vioista alle 10-vuotiaat autot jäävät useimmin kiinni.
Julkaistu 25.04.2023 06:28

Ville Järveläinen

Sähköautoissa esiintyy erityisesti alusta- ja jarruongelmia, kertovat saksalaiset katsastustilastot.

9,6 miljoonaan katsastukseen perustuvan saksalaisen TÜV-raportin mukaan sähköautot eivät ole sen vähävikaisempia kuin polttomoottoriautotkaan, mikäli arviointiperusteena käytetään katsastuksissa tulleita hylkäyksiä.

Raporttiin mahtui mukaan neljä täyssähköautoa, joiden keskinäiset erot osoittautuivat varsin suuriksi. Siinä missä edullisemmat "kansansähköautot" Nissan Leaf ja Renault Zoe pärjäsivät hyvin, jättivät premiumbrändien tuotokset BMW i3 ja Tesla Model 3 enemmän parantamisen varaa.

TÜV:n toimitusjohtaja Joachim Bühler huomauttaa, että esimerkiksi jarruviat ovat sähköautoissa yleisempiä kuin polttomoottoriautoissa. Tämä johtuu muun muassa siitä, että sähköautoissa hyödynnetään energiaa talteen keräävää järjestelmää, ja vauhti hiljenee varsin tehokkaasti vain poljinta keventämällä.

Lue myös: Peugeotin maahantuoja: Hullut päivät -tarjouksesta tilattuja sähköautoja ei voida toimittaa

– Jarruja ei käytetä yhtä paljon. Seurauksena on korroosiota, mikä voi johtaa jarrujen pettämiseen, Bühler toteaa tiedotteessa.

Lisäksi hylkäyksiä aiheuttavat sähköautoissakin esimerkiksi pyörien ripustukset ja valot. Bühler huomauttaa alustan osien olevan raskaissa sähköautoissa koetuksella.

Nissan Leaf sähköautojen ykkönen

2–3-vuotiaiden autojen keskimääräinen hylkäysprosentti oli 5,3. Sähköautoista parhaiten pärjänneen Nissan Leafin hylkäysprosentti oli tässä ikäluokassa 4,3, Renault Zoen 5,3, BMW i3:n 5,9 ja Tesla Model 3:n peräti 8,9. Ikäluokkansa ykkönen oli Mercedes-Benzin B-sarja, jonka hylkäysprosentti oli 2,0.

Heikoimmin tässä ikäluokassa meni Dacialla, jonka Logan (11,6 %) ja Dokker (10,8 %) hylättiin ensikatsastuksessa kaikista tilastoihin saaduista autoista kaikkein todennäköisimmin.

Tilaston taustalla olevat katsastukset suoritettiin heinäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välisenä aikana. Kaikkiaan TÜV-raportissa olivat tällä kertaa mukana 226 automallin katsastustiedot.

Aiheesta uutisoi aiemmin Iltalehti.

Lue myös: Vakuutusyhtiö pelottelee sähköautoilijoita: "Akku joudutaan usein vaihtamaan kokonaan"

Lähteet: TÜV 1, TÜV 2

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot