Käyttötestiautolle 15 000 euron remontti! Moottorin selvitys: Sähköauton kevytkin pohjakosketus voi tulla kalliiksi

5:28img
KATSO MYÖS: Bensalenkkari Marko vaihtoi sähköautoon – näin paljon hän on säästänyt alle vuodessa
Julkaistu 05.02.2024 11:04
Toimittajan kuva
Ville Kettunen

ville.kettunen@mtv.fi

Sähköautojen heikoin kohta vaikuttaa olevan niiden pohjassa, jossa niiden akut sijaitsevat. Pienikin pohjakosketus voi tulla kalliiksi, Moottori raportoi.

Erilaisten autojen käyttö- ja huoltokustannukset; siinä on väittelyn aihetta keskustelupalstoille, kun vertaillaan sähkö- ja polttomoottoriautoja. Jotkut kertovat kulujen vähentyneen mittavasti, mutta myös päinvastaisia tarinoita löytyy.

Autoilulehti Moottori päätyi keskelle testiä puolivahingossa: uuden Kia Niro EV:n käyttötestin jälkeen maahantuoja ilmoitti, että auton pohjassa olevan korkeajänniteakun pohja oli vaurioitunut. Oli mahdollista, että auto ei menisi läpi katsastuksesta.

Käyttötestissä käytetty auto oli otettu suoraan pakasta, eikä kukaan ajaneista muistanut pohjakosketusta.

Kyseessä oli siis todennäköisesti vähäinen raapaisu, mutta akkukotelon pohjaan syntyneet naarmut ja painaumat tarkoittivat jopa 15 000 euron remonttia.

Kia Niro EV:n akun pohjakotelon hinta on 7 266 euroa. Sen lisäksi sen päällä oleva lämmonjohtomassa ja sen tiivistykset tulisi maksamaan noin 6 976 euroa. Kymmenen tunnin työrupeama taas maksaisi yli 1 200 euroa.

Lue myös: Ammattilaisen arvio: Nämä varusteet sähköautossa olisi hyvä olla Suomen ilmastossa

Isompi testi

Moottori päätti ottaa kurjuudesta kaiken irti. Maahantuojilta tiedusteltiin seitsemän sähköautomallin samantyyppisiä korjauskustannuksia.

Muut mallit olivat Kia EV6 77 kWh, Mercedes-Benz EQE 90,6 kWh, Nissan Ariya 87 kWh, Peugeot e-2008 51 kWh, Volkswagen ID.4 77 kWh ja Volvo XC40 Recharge 78 kWh.

Maahantuojat ilmoittivat, että pohjakosketuksen myötä auto tulee aina viedä merkkiliikkeeseen tarkastukseen.

Esimerkiksi Volvon maahantuoja hyväksyy korkeintaan kahdeksan millimetrin painauman. Mittaa painaumalla saa olla korkeintaan viisi senttiä. Mercedeksen ja Nissanin kohdalla yksiselitteisiä millimetrirajoja ei ollut antaa.

Yleisesti, jos akku ei ole vaurioitunut, liikkeestä saa pyydettäessä todistuksen, joka auttaa katsastusasemalla myöhemmin vastaantulevien ongelmien kanssa.

Lue myös: "Älä aja" – Toyota kutsuu korjattavaksi 50 000 autoa Yhdysvalloissa kymmeniä tappaneen vian vuoksi

Isoja eroja

Moottori selvitti huollosta koituvia hintoja eri mallien osalta. Useimmissa tapauksissa tarkkaa listahintaa ei ollut.

Moottorin selvityksen mukaan huoltokustannukset voivat kuitenkin edellämainittujen mallien osalta nousta jopa tällaisiin lukemiin, kun puhutaan pohjakosketuksista:

  • Kia EV6 77 kWh16 471 euroa

  • Mercedes-Benz EQE 90,6 kWh 33 500 euroa

  • Volvo XC40 Recharge 78 kWh24 360 euroa

  • Nissan Ariya 87 kWh16 152 euroa

  • Volkswagen ID.4 77 kWh29 500 euroa

  • Peugeot ei vastannut Moottorin kyselyyn määräajassa.

Lue myös: Tesla aikoo aloittaa uuden sähköauton tuotannon

Miten yleistä?

Moottori otti yhteyttä myös liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.

Traficomin tilastojen osalta haluttiin selvittää, kuinka paljon sähkö- ja hybridiautoissa on ilmennyt akkukoteloiden vikoja, jotka ovat johtaneet katsastuksessa esimerkiksi hylkäykseen.

Tilastojen mukaan marraskuun 2022 ja tammikuun alun 2024 välillä suoritetuissa katsastuksissa kirjattiin 41 hylkäykseen johtavaa vakavaa vikaa tai puutetta, jotka liittyivät ajoakkuun tai siihen välittömästi liittyviin komponentteihin.

Samalla ajanjaksolla katsastettiin 103 982 sähkö- tai hybridiautoa.

1:58img

KATSO MYÖS: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: Nämä varusteet sähköautossa olisi hyvä olla Suomen ilmastossa

Lue myös: Kaikki kertaa kymmenen! Harvardin tutkijat kehittivät akun, josta povataan sähköautojen läpimurtoa

Lähde: Moottori

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot