Kalifornialaisen Proterran valmistamalla sähköbussilla on tehty ennätys, joka murskaa kaikki aiemmat sähköautoilla saavutetut ennätykset.
Catalyst E2 -nimeä kantava linja-auto selviytyi yhdellä latauksella huimat 1 772 kilometriä. Se jätti aiemman ennätyksen varjoonsa yli sadalla kilometrillä. Todellisessa käytössä ja suurella kuormalla Catalyst E2 Maxin toimintasäde on reilut 500 kilometriä.
Onko tässä siis paras vaihtoehto joukkoliikenteen sähköistämiseksi? Ei ainakaan vielä. Proterran, kuten monen muunkin valmistajan, ongelmana on toistaiseksi hinta.
Proterran perusbussi, jolle luvataan noin 300 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella, maksaa noin 750 000 dollaria. Vaikka sähköinen linja-auto voisi vuosien kuluessa tullakin dieselversiota halvemmaksi, on miljoonaa dollaria lähenteleviä ajoneuvoja vaikea saada kaupaksi. Proterran toimitusjohtajan Ryan Popplen mukaan sähköbussit ovat dieselmallien kanssa samassa hintaluokassa vasta vuonna 2025.
Energia-alan konsultointifirma Cairn ERA:n perustaja Sam Jaffe suhtautuukin Proterran ennätykseen varauksella.
– On hienoa, että he pääsivät 1 700 kilometriä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä, jos tuote on liian kallis, hän huomauttaa.
– Se (hinta) on perinteisesti ollut heidän (Proterran) ongelmansa. He myyvät äärimmäisen korkeatasoista bussia, joka käy kaupaksi vain silloin, kun kaupungit saavat avustuksia. Se ei ole kestävä liiketoimintamalli, Jaffe jatkaa.
Tällä hetkellä Proterran kahden tehtaan valmistustahti on noin kolme bussia viikossa. Se toivoo kaksinkertaistavansa tuotantomäärän ensi vuonna saadakseen Philadelphian ja Seattlen tilaamat 100 bussia toimitettua.
Lähde: Quartz
***
8:08