Uskomatonta! Maailman ensimmäinen auringosta virtansa saava katumaasturi ajettiin Marokon halki

Alankomaalaisessa oppilaitoksessa rakennettiin maailman ensimmäinen auringosta virtansa saava maasturi.

Päästöttömät autot ovat yhä suositumpia, mutta niiden käyttäminen latausverkostojen ulottumattomissa on lähes mahdotonta.

Stella Terra saattaa muuttaa tilanteen.

Katumaasturi käyttää nimittäin virtalähteenään sen katolle asennettuja aurinkopaneeleita.

Alankomaalaisessa Eindhoven University of Technology -oppilaitoksessa rakennettiin maailman ensimmäinen auringosta virtansa saava maasturi, kertoo CNN.

Se saattaa olla vastaus aurinkoisille syrjäseuduille, jossa on erityinen tarve hätäavulle ja kuljetuksille.

Testi autiomaassa

Tiimi testasi autoa Marokossa aiemmin tässä kuussa, jossa sillä ajettiin yli tuhannen kilometrin matka maan läpi pohjois-etelä-suunnassa syvälle Saharan autiomaahan.

– Marokossa on hyvin vaihteleva maasto. Autoa testattiin kaiken tyyppisillä pinnoilla, kertoo tiimin tapahtumajohtaja Thieme Bosman.

Tieliikennekelpoisen auton huippunopeus on 145 kilometriä tunnissa, ja aurinkoisena päivänä akku voi kestää yli 700 kilometriä maanteillä. 

Maastossa 550 kilometriä tekee tiukkaa. Pilvisellä säällä toimintamatkasta voi raapaista pois 50 kilometriä.

Bosman kertoo, että auto oli kolmanneksen tehokkaampi kuin mitä tiimi oli arvioinut.

Auton kevyt runko osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Se ei jäänyt helposti jumiin karussa maastossa, eikä jousitus joutunut liian koville.

Reissun alkupuolella auton ohjausjärjestelmä kuitenkin meni rikki. Tiimi onnistui kuitenkin löytämään varaosia ja auto korjattiin paikallisella pajalla.

Paino ei ole ongelma

Sähköiset katumaasturit ovat tavallista sähköautoa painavampia ja ne vaativat isommat akut.

Bosman kertoo, että kehitystyöhön osallistuvien opiskelijoiden pääasiallinen työ on tehdä autosta mahdollisimman kevyt.

Stella Terra painaakin vain 1 200 kiloa, joka on noin neljänneksen vähemmän tyypilliseen keskikokoiseen katumaasturiin verrattuna.

Ilmanvastusta on myös pyritty minimoimaan.

Lisäksi, koska autoa ladataan katolla olevilla aurinkopaneeleilla vauhdista, sen akku ei ole massiivinen.

Majoittuminen mahdollista

Tiimi on laajentanut myös aiemmin kehitettyä aurinkokäyttöisen asuntoauton konseptia Solar Terraan. 

Usean päivän reissut ovat mahdollisia, sillä aurinkopaneelien pinta-alaa saa kasvatettua paikallaan ollessa, jolloin lataus tehostuu merkittävästi, ja ne tarjoavat viilentävän varjon auton sisällä oleville.

Lisäksi auton penkit taipuvat nukkuma-asentoon asti.

Bosman ja hänen kollegansa toivovat, että autoa pystytään valmistamaan lähitulevaisuudessa massatuotantona.

– Toimimme nyt markkinoiden ehdoilla. Kyse on siitä, kenellä on resursseja ja valtaa muutokseen, jolla siirrymme kohti kestävämpiä ajoneuvoja.

Lähde: CNN

Lue myös:

    Uusimmat