Sähkö on kovaa vauhtia syrjäyttämässä dieselin joukkoliikenteen bussien käyttövoimana.
Ensirekisteröinneissä sähköbussit ohittivat perinteiset dieselit viime vuoden aikana ja muutostahti on kiihtynyt alkuvuonna.
Suhteellisesti korkein sähkön osuus autokalustosta on nyt Joensuussa, jossa on käytössä 13 sähköbussia kesän loppuun mennessä. Se on kaluston kokonaismäärään suhteutettuna paljon.
Muuallakin tullaan kovaa perässä, nyt Turku ja Kuopio ovat 20 prosentin tasolla ja pääkaupunkiseutu pian 200 sähköbussilla 15 prosentissa.
– Kyllä vauhti on tällä hetkellä aika merkittävää, saa nähdä, tuleeko uusia dieselbusseja enää juurikaan, sanoo Länsilinjat Oy:n toimitusjohtaja Terhi Penttilä.
Syitä sähköistymiselle ovat päästöjen, melun ja hajun vähentyminen. Lisäksi EU-direktiivi vaatii tietyn määrän päästötöntä kalustoa.
Joensuu kilpailutti liikenteensä juuri, kun direktiivi tuli voimaan.
– Se tuli vähän yllätyksenä, että sähkö tuli näinkin suuresti mukaan ja tietysti voitti kilpailun. Tuntui olevan liikennöitsijällekin mieluinen, eihän he sitä silloin tienneet, miten edullinen tästä heille tulee tai sanotaanko kilpailukykyinen, kertoo Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen.
– Kyllä energiakustannus tippuu huomattavasti siinä kohtaa, kun siirrytään dieselistä sähköön, hän jatkaa.
Kuljettajat saaneet lisäkoulutusta
Liikennekäytössä on yli 10 000 bussia, joista 97 prosenttia liikkuu vielä dieselillä.
Voimakas muutos näkyy kuitenkin ensirekisteröinneissä. Vielä vuonna 2020 diesel hallitsi, mutta viime vuonna sähköbussit menivät ohi.
Sähköbussien kuljettajat ovat saaneet lisäkoulutusta uuden ajopelin rattiin.
– Tässähän ei ole enää öljyä, että ei tarvitse niitä tarkistaa, enemmän ollaan sitten vaan kuljettajana, kuljetaan tällaisella sähkövekottimella, Länsilinjat Oy:n kuljettaja Marina Paganus kertoo.
Parhaissa oloissa bussi rullaa akuilla 400 kilometriä, pakkasella vähemmän. Kuljettaja miettii jo talvea.
– Hirvittää, jännittää ainakin.