Täyssähköautojen määrä liikenteessä on ollut tänä vuonna selkeässä kasvussa Suomessa.
Helsinkiläisen autoharrastaja Marko Lindvallin kuusihenkisen perheen arjessa siirryttiin tänä vuonna kahden sähköauton käyttöön.
– Onhan siinä ihan eri tuntuma. Äänet, bensan tuoksu ja muut lämmittävät sydäntä tällaiselle bensalenkkarille, mutta tarvitseeko sen olla siinä arjessa koko ajan läsnä? Olen tullut siihen tulokseen, että ei tarvitse.
Sähköautojen lataaminen kustantaa Lindvallille muutamia kymmeniä euroja kuukaudessa. Toinen autoista on ollut käytössä helmikuusta lähtien, kilometrejä on kertynyt noin 20 000.
Bensiiniautolla rahaa olisi kulunut tankkaamiseen helmikuusta lähtien noin 3 000 euroa. Sähköauton kotilataamisen ja Teslan ilmaisten latausten myötä kustannukset olivat sähköllä noin 160 euroa.
Lindvallilla on käytössä pörssisähkö ja auton lataus on automatisoitu yön halvimmille tunneille. Lindvall seuraa säästöjen kertymistä sovelluksella, johon hän on syöttänyt autojensa tiedot.
– Se on jotenkin niin vaivatonta, kun ajaa vain pihaan, töpseli kiinni ja se on aamulla valmis. Sitä on ihan unohtanut, millaista se oli kökkiä tuolla bensa-asemilla.
Lue myös: Sata kilometriä sähköautolla – näin lasket, kuinka paljon se maksaisi
Täyssähköautojen määrä lähes tuplaantunut
Sähköautojen julkisia latauspisteitä on Suomessa yli 11 000. Vuoden aikana uusia pisteitä otettiin käyttöön yli 3 000.
Lindvallin kokemukseen mukaan latausverkosto on erinomainen. Ainoa pieni poikkeus on pohjoinen Lappi.
– Kyllä tästä uskaltaa mihin vaan suuntaan lähteä ja tietää, että laturia löytyy kyllä matkan varrelta.
Kuitenkin lataamisen kustannukset ja käyttövoiman rajallisuus herättää vielä huolta autoilijoissa. Lindvallin mukaan joillakin latauspaikoilla hinnoittelu on värikästä.
– Käytät vähän väärää tägiä latauspaikalla ja sitten siitä rokotetaan kuusinkertainen hinta. Ei se ihan reilulta tunnu.
Täyssähköautojen määrä on lähes tuplaantunut Suomen liikenteessä viimeisen vuoden aikana. Marraskuun alussa liikenteessä oli 77 783 täyssähköautoa.
Lindvall sanoo uskovansa sähköautojen ohittavan muut autot uusien autojen rekisteröinnissä koko vuoden ajalta jo lähivuosina. Elokuussa sähköautoja ensirekisteröintiin ensimmäistä kertaa enemmän kuin bensiiniautoja.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio arvioi aiemmin autokannan sähköistymisen olevan Suomessa hieman hidastumaan päin. Kallion mukaan yksi suuri selittävä tekijä ovat korot.
– Varmaan asenteet sähköautoilua kohtaan laahaavat vähän perässä, pohtii puolestaan Lindvall.