Lohjalla 14-vuotiaat nuoret ajoivat sähköpotkulaudalla poliisin tutkaan lähes 70 kilometriä tunnissa. Viritettyjä sähköpotkulautoja näkee liikenteessä yhä enemmän.
Sähköpotkulautoja näkee liikenteessä aina vain enemmän ja asia näkyy myös poliisille. Sähköpotkulaudan maksiminopeus saa olla 25 kilometriä tunnissa, jotta sillä voisi laillisesti ajaa tiellä rekisteröimättä. Tällöin siihen sovelletaan pyöräilijän liikennesääntöjä.
Poliisi kertoi eilen Lohjalla tapauksesta, jossa kaksi 14-vuotias nuorta oli ajanut poliisin tutkaan sähköpotkulaudalla peräti 67 kilometriä tunnissa. Poliisin suorittamassa koeajossa lauta oli kulkenut vieläkin kovempaa.
Lue lisää: Poliisi: "Rakettipotkulauta" oli virittämätön, 14-vuotiaat kaahasivat kypärättä lähes 70 kilometriä tunnissa – "Ei missään nimessä pidä ostaa jälkikasvulle"
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein tuntee ongelman ja viritetyt sähköpotkulaudat.
– Kun niitä aletaan virittää, niin niistä tulee laittomia ja totta kai myös erittäin vaarallisia kulkupelejä, etenkin jos niillä ajellaan väärissä paikoissa.
Lohjalla nuorten käyttämä potkulauta oli poliisin mukaan lauta ei ollut viritetty, vaan ostettu markkinoilta. Kyseessä ei ollut vuokrattava lauta. Vastaavia lautoja myydään poliisin mukaan "pilvin pimein".
Ei saa kyydittää
Pastersteinin mukaan monelta myös unohtuu se, että sähköpotkulaudoilla ei saa kyydittää toista ihmistä.
– Niiden ajo-ominaisuudet eivät ole kovin hyvät, ja ne korostuvat vielä kovassa vauhdissa.
Ylikomisario pitää harmillisena ilmiötä, jossa laitteita viritellään.
– Vaarantavat ensisijaisesti omaa turvallisuuttaan ja toki muidenkin, riippuen siitä missä niillä ajetaan.
Pitäisikö sähköpotkulautoihin saada jonkinlainen rajoitin?
– On se rajoitin mikä tahansa, niin aina sen pystyy kiertämään ja virittämään, joka haluaa sellaisen tehdä. Ei sitä pysty lainsäädännöllä estämään.
Näyttämisen halu humalassa
Komisario Tuomo Katajisto Lounais-Suomen poliisista sanoo, että sähköpotkulautaonnettomuudet ovat yhä yleisempiä.
– Usein näihin tapauksiin liittyy näyttämisen halu ja myös humalatila. Valitettavan yleinen on myös näky, missä sähköpotkulaudan kyydissä on kaksi, jopa kolme henkilöä.
Tyypillisimmät onnettomuustilanteet ovat sellaisia, joissa kääntyvä auto ei ole huomioinut sähköpotkulautaa tai sähköpotkulaudalla on ajettu suojatiellä suoraan auton eteen. Katajisto lisää myös, että jalkakäytävällä ajaminen sähköpotkulaudalla on varsin yleistä. Pelkästään Turussa on kirjattu 18. elokuuta alkaen noin 80 tapausta, joissa jalkakäytävällä on ajettu sähköpotkulaudalla tai polkupyörällä.
Menopelinä Katajisto kuvailee sähköpotkulautaa huteraksi, ja esimerkiksi jarruja ei ole tehty koviin nopeuksiin sopiviksi. Yleensä sähköpotkulautaa ajaa alaikäinen, mutta Katajisto mainitsee myös, että osa aikuisista virittää niitä "vinoutuneesta harrastuneisuudestaan".
Sähköpotkulautoja vuokraavien yhtiöiden yöaikaan asettamia nopeusrajoituksia Katajisto pitää hyvänä asiana. Pääasiassa viritetyt laitteet ovat kuitenkin muita kuin vuokravehkeitä.
– Valvonnalla on tietenkin tärkeä rooli. Luulen, että ajan myötä myös ajokulttuuri tulee muuttumaan.