Sähköyhtiö katkaisi 80-vuotiaan sairaan vanhuksen kotoa sähköt – sitten alkoi pallottelu: "Tapahtunut ei ollut meidän aiheuttama"

OMA nainen ja sähköt
Julkaistu 29.01.2022 17:22
Toimittajan kuva

Sanna Voltti

sanna.voltti@mtv.fi

80-vuotiaalta naiselta katkaistiin virheellisesti sähköt asunnostaan Vaajakoskella Jyväskylässä. Tämän johdosta ruokaa pilaantui kiloittain. Asiasta kertoi ensimmäisenä Keskisuomalainen

Maj-Britt Pihkasalo-Tienhaaran äidin asunnosta katkaisiin sähköt hänen tietämättään. Sairastava vanhus, jota perhe kutsuu mummoksi, viettää neljä päivää viikossa tyttärensä kotona. Sähköt katkaistiin tämän aikana ja ne ehtivät olla poikki kaksi päivää. Pihkasalo-Tienhaaran mukaan jääkaapissa ja pakastimessa olleita ruokia pilaantui yhteensä kuusi pussillista.

– Mummo on meillä aina yökylässä maanantaista torstaihin, koska hän on dementoitumassa, Pihkasalo-Tienhaara kertoo MTV Uutisille. 

Tosiasiassa sähköt piti katkaista täysin eri henkilöltä, joka ei asu mummon osoitteessa. 

Lue myös: Sähkön hinta huitelee pilvissä, mutta muistatko vielä 70-luvun energiakriisin? – Näin suomalaiset pakotettiin säästämään sähköä

Pompottelua Elenian, Helenin ja Vattenfallin välillä

Viime viikon torstaina mummo lähti kotiin omaisiensa luota Pihkasalo-Tienhaaran appivanhempien kyydillä.

Pian hän soitti tyttärelleen, että kotona ei ole sähköjä. 

– Onneksi soitti. Hän olisi voinut vain ajatella, että kyseessä on sähkökatkos tai vastaava. 

Selvisi, että talossa toimi hissi ja valot, joten kyse ei ollut koko taloa koskevasta sähkökatkosta. Pihkasalo-Tienhaara ajatteli, että sähköverkkoyhtiö ja energia-alan palvelun tuottaja Elenia voisi tietää, mistä ongelma on peräisin. 

– Mummo on myös puoliksi sokea. Mietin, että onko jäänyt joku lasku maksamatta. Soitin Elenialle josta sanottiin, että Helen on pyytänyt sähkönkatkaisua. En ollut siihen mennessä ikinä kuullutkaan Helenistä. 

Pihkasalo-Tienhaara kertoo, että he ovat olleet yli 20 vuotta Vattenfallin asiakkaita. 

Tämän jälkeen Pihkasalo-Tienhaara soitti Helenille, josta kerrottiin, ettei heillä ole mummon nimelle ja henkilötunnukselle vastaavaa asiakasta. 

– Siellä oli ystävällinen mies. Yhteistuumin päädyimme siihen, että soitan Vattenfallille.

Vattenfallista selvisi, että kaikki laskut ovat ajan tasalla, eikä yhtiö ole sähkönkatkaisemisen takana.

Pihkasalo-Tienhaara soitti uudestaan Elenialle. Tässä vaiheessa puhelimessa oli kulunut jo useita tunteja jonottamisen vuoksi.

– Soitin Elenialle ja sanoin aika napakasti, että nyt tällä punaisella minuutilla mummolle sähköt päälle. Nyt olette sammuttaneet sähköt toiselta ihmiseltä vahingossa. 

– Siinä meni oma aikansa, kunnes minulle soitettiin, että kyllä näin on, että väärältä ihmiseltä on sähköt laitettu poikki. Kysyin, miten se voi olla edes mahdollista?

Reklamaatio ei mennyt läpi

Kaikki tämä tapahtui viikko sitten torstaina. Pihkasalo-Tienhaara ei jatkanut asian selvittelyä perjantaina, koska häneen oli luvattu ottaa yhteyttä asian tiimoilta.

Mitään ei kuitenkaan kuulunut, joten Pihkasalo-Tienhaara alkoi taas itse selvittää asiaa tiistaina. 

Lukuisten puhelujen, sähköpostien ja valtakirjan jälkeen Elenialta kerrottiin, ettei vika ole ollut heidän päässään, vaan että asia pitää selvittää Helenin kanssa. 

– Keskiviikkona iltapäivällä soitin Helenille, josta vastasi tämä hyvin ystävällinen asiakaspalvelija. Hän kertoi, että heille on sattunut tämmöinen virhe. Heidän olisi pitänyt jo syksyllä tehdä jotain, koska heillä oli informaatiota siitä, että tässä osoitteessa ei asu se henkilö, ketä he karhuavat. 

Pihkasalo-Tienhaara teki asiakaspalvelijan kehotuksesta reklamaatiopyynnön Helenille.

MTV Uutiset on nähnyt reklamaatiota koskevan sähköpostiviestiketjun. Reklamaatiossa Pihkasalo-Tienhaara pyysi korvaukseksi 350 euroa ruokahävikistä, kertyneestä puhelinlaskusta sekä menetetystä työajasta, koska hän joutui selvittelemään asiaa omalla työajallaan. 

Reklamaatioon vastattiin seuraavasti: 

– Kohteeseen on toinen henkilö tehnyt oman sopimuksen. Emme valitettavasti ole olleet tietoisia, että sopimus on virheellisessä kohteessa ennen kuin kohteesta on ikävästi katkenneet sähköt. On harmillista, että asian selvittämiseen kului ylimääräistä aikaa. Tässä tapauksessa emme ole velvollisia korvaamaan tapahtuneen aiheuttamia kuluja, koska tapahtunut ei ollut meidän aiheuttama emmekä olleet virheellisestä sopimuksesta tietoisia.

Selvittely jatkuu ensi viikolla

Tämän jälkeen asian selvittely on jatkunut eiliseen perjantaihin saakka.

Pihkasalo-Tienhaara teki asiasta Facebook-päivityksen torstaina, jonka tiimoilta Keskisuomalaisen toimittaja oli häneen yhteydessä. Toimittaja oli myös yhteydessä Heleniin. 

Toimittajan yhteydenoton jälkeen Heleniltä oltiin yhteydessä Pihkasalo-Tienhaaraan ja hänelle tarjottiin korvaukseksi 200 euroa. Hän on tyytyväinen siitä, että yhtiö on nyt halukas tulemaan vastaan, vaikkei yhteisymmärrystä ole vielä löydetty. Pihkasalo-Tienhaara kertoo haluavansa enemmän virheen myöntämistä ja anteeksipyyntöä. 

– Koen, että tässä tehdään vääryyttä 80-vuotiaalle mummolle, joka on monisairas, eikä osaa itse hoitaa asioitaan. 

Viimeksi Pihkasalo-Tienhaaraan yhteydessä ollut asiakaspalvelija myönsi, että yhtiökin on tehnyt virheitä. 

– Hän sanoi, että myöntää, että syksyllä on sattunut virheitä. Eli, he ovat saaneet tietää, että mummon asunto ei ole tämän toisen asiakkaan käytössä. Mutta hän ei edelleenkään myöntänyt sitä, että vika olisi heissä, koska he ovat sammuttaneet sähköt.

Pihkasalo-Tienhaara oli vastannut 200 euron tarjoukseen toivovansa korvaukseksi kuitenkin alun perin pyytämäänsä 350 euroa.

– Minä en niitä rahoja ota, vaan ne menevät mummon tilille.  

– Olen sanonut, että ei tämä ole rahasta kiinni vaan oikeudesta. Tämä on niin epäoikeudenmukaista eivätkä vanhat ihmiset osaa pitää puoliaan. Se on tässä se juttu. 

Helenin myynti- ja asiakaspalvelujohtaja Anu-Elina Hintsa kommentoi asiaa viestitse MTV Uutisille lauantaina. 

– Tämän kaltaiset virheet eivät ole täysin ainutlaatuisia, mutta onneksi harvinaisia. Niiden toistumista ehkäistään selvityksillä. Sattuessaan nämä ovat erittäin harmillisia. Joskus asiakas antaa virheelliset käyttöpaikan tiedot tehdessään sopimusta. Kun ostaja jättää laskut maksamatta, se voi lopulta johtaa sähköjen katkaisuun. Yleensä tällaiset tilanteet huomataan nimivertailussa, mutta joskus järjestelmä ei bongaa virhettä. Tällaisten virheiden jälkeen selvitetään aina tarkasti, miksi virhe pääsi tapahtumaan. 

Pihkasalo-Tienhaaralle on luvattu, että asiaan palataan uudelleen ensi viikolla. 

Juttua korjattu 1. helmikuuta, toisin kuin aiemmin uutisoimme, Elenia ei omista Vattenfallin sähkönjakelu- ja lämpöliiketoimintoja Suomessa.

Video: Fortumin toimitusjohtaja Markus Rauramo Uutisextrassa: Sähkön hintaheilahtelut lisääntyvät entisestään tulevaisuudessa

1:40img

Tuoreimmat aiheesta

Sähkö