Sähkösopimukset herättävät tällä hetkellä runsaasti kysymyksiä kuluttajaneuvonnassa. Aina sopimuksen irtisanominen ei ole onnistunut hyvien käytäntöjen mukaisesti.
Eija Saarikivi on yrittänyt epäonnistuneesti irtisanoa määräaikaista sähkösopimustaan jo tammikuusta lähtien. Ongelmaksi on muodostunut hänen mukaansa sähköyhtiön toiminta, sillä puhelimitse tehty irtisanominen ei ole yrityksestä huolimatta edennyt.
– Soitin Vattenfallin asiakaspalveluun 11. tammikuuta irtisanoakseni sopimuksen ja uudelleen 16. päivä. Kun olin yhteydessä heihin uudelleen 30. tammikuuta, heidän mukaansa irtisanomista ei näy missään. Myöskään 30. päivä tehty irtisanominen ei näy missään tiedoissani. Asian selvittämistä hankaloittaa se, että heidän mukaansa sen voi tehdä vain puhelimitse, eli minulle ei jää mistään kirjallista jälkeä, Saarikivi ihmettelee.
Saarikivellä on tällä hetkellä kahden vuoden määräaikainen sähkösopimus Vattenfallilta, jossa sähkön hinta on 33,50 senttiä kilowattitunnilta. Sopimuksen ehdoissa mainitaan, että irtisanominen on mahdollista sopimussakolla.
– Sopimus myytiin minulle lokakuussa, kun sähkön hinta oli korkealla. Pitkä määräaikaisuus hirvitti minua silloinkin, mutta hinta vaikutti kilpailukykyiseltä. Ajattelin, että sopimuksella turvaan itseni, koska töiden ja perheen vuoksi en voi vaikuttaa siihen, milloin käytän sähköä.
Saarikivi on laskenut, että sopimussakon maksaminen olisi kannattavampaa kuin nykyisessä sopimuksessa pitäytyminen, jos sähkön hinta pysyisi suurin piirtein tammikuun lukemissa. Hänen mukaansa säästöä kertyisi kahdelta vuodelta jopa 700 euroa. Hän arvioi, että sopimussakko voisi olla noin 300 euron luokkaa.
Vattenfallin liiketoimintajohtaja Taija Sjöblom kertoo MTV Uutisille, että normaalisti määräaikaisen sopimuksen irtisanominen pitäisi onnistua ripeästikin, jos asiakkaan sopimuksessa on sovittu sopimussakosta.
– Ikävää, jos tässä tapauksessa sopimuksen irtisanominen on mennyt hankalasti. Hänen kannattaisi olla uudelleen yhteydessä meihin, että asia saadaan kuntoon, Sjöblom sanoo.
– Jos asiakkaalla on sopimussakko kirjattu ehtoihin, asiakaspalvelija voi laskea sakon saman tien. Asiakaspalvelulla on käytössään laskuri, jolla määrän voi laskea ja kertoa sen asiakkaalle puhelimessa.
Sähköyhtiön asiakaspalvelun ruuhkat vesittivät irtisanomisen
Myös helsinkiläinen Nina Neimann on yrittänyt perua vastikään ottamaansa vuoden määräaikaista sopimusta. Neimannin ongelma on puolestaan ollut se, ettei hän lukuisista soitoista huolimatta ole päässyt Helenin asiakaspalveluun läpi.
– Vasta sopimuksen hyväksyttyäni tajusin, että sähkön hinta oli siinä 17 senttiä kilowattitunnilta, joka on korkea viimeaikaisiin hintoihin nähden. Yritin ensin irtisanoa sopimuksen vastaamalla Heleniltä tulleeseen sähköpostiin, mikä ei onnistunut.
– Sen jälkeen koitin soittaa heille lukuisia kertoja saamatta heitä kiinni. Lopulta löysin heidän infonumeronsa, josta sopimusasioita ei kuitenkaan hoideta. Täytyyhän minulla olla jokin keino ottaa yhteyttä heihin? Neimann pohtii.
Helenin myynnistä- ja asiakaspalvelusta vastaava johtaja Anu-Elina Hintsa toteaa, ettei voi ottaa kantaa yksittäistapaukseen.
– Yleisesti ottaen pystymme lokitiedoistamme tarkistamaan, onko asiakas yrittänyt soittaa meille peruutusajan sisällä. Jos on, korjaamme tilauksen takautuvasti. Valitettavasti asiakaspalvelussamme on ruuhkaa ja tilanne vaihtelee päivä- ja tuntikohtaisesti.
Yhtiön asiakaspalvelu on parhaillaan ruuhkaantunut runsaiden asiakaskyselyjen ja järjestelmävirheen vuoksi, joka on hidastanut asiakaspalvelua.
– Tilanteen helpottamiseksi olemme perustaneet uuden Infopalvelun, missä vastaamme yleisiin kysymyksiin koskien Helen Fiksu -sähkö tuotetta ja Oma Helen -sovellusta. Myös uusien sopimuksien teko ja tilauksien peruutukset onnistuvat Infopalvelun kautta. Olemme perustaneet myös uuden Laskutusneuvonnan, joka palvelee asiakkaitamme laskuasioissa.
130 000 kotitaloutta kiinni kalliissa sopimuksissa
Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Jukka Kaakkola kertoo MTV:lle, että marraskuusta lähtien yhteydenottoja sähköasioihin liittyen on tullut noin kaksituhatta.
– Se on varsin suuri määrä. Sähkö on aina ollut asia, josta meille tulee yhteydenottoja, mutta sähkön hinnannousu ja sen seuraukset ovat lisänneet niitä arviolta noin kolmanneksen.
Eduskunnan talousvaliokunnan selvityksen mukaan noin 130 000 kotitaloutta teki sopimuksen aikana, jolloin hinnat olivat yli 30 senttiä kilowattitunnilta. Sen myötä jotkut ovat jääneet jumiin sopimuksiin, jotka uhkaavat syöstä henkilökohtaisen talouden ahtaalle.
Eduskunnan talousvaliokunta vetosi maanantaina yksimielisessä mietinnössään sähköyhtiöihin, että ne kohtuullistaisivat kalliita määräaikaisia sopimuksia.
– Meillä on yhden aikuisen talous, jossa on huolettavana erityislapsia. Yritän elää todella säästeliäästi, koska minulla ei ole varaa tällaisiin sähkölaskuihin. Vaikka en olekaan niitä ihmisiä, jotka lämmittävät omakotitaloaan sähköllä, minunkin sähkölaskuni käytännössä seitsenkertaistuu nyt, ilman, että voin irtisanoa sitä, Saarikivi sanoo.
Vattenfallin liiketoimintajohtaja Sjöblom toteaa, että toistaiseksi Vattenfall ei ole päättänyt ryhtyä sopimusten kohtuullistamiseen. Asiaa on yhtiössä pohdittu.
– Lähtökohtaisesti näemme asian niin niin, että sopimus sitoo sekä meitä että asiakasta. Toistaiseksi emme ole päättäneet muuttaa sopimuksia, koska tilanne on se, että vaikka markkinoiden tilanne onkin nyt edullisempi kuin viime vuoden loppupuolella, mekin olemme silloin hankkineet sähkön niillä korkeammilla hinnoilla.
Sekä Neimannille että Saarikivelle myytiin uutta sopimusta useita kuukausia ennen vanhan määräaikaisuuden päättymistä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan uusia jatkosopimuksia on myyty jopa kuusi kuukautta ennen nykyisen sopimuksen päättymistä.
– Jos niitä on viime syksynä tarjottu, hinta on ollut hyvin korkea, jopa 30 tai 40 senttiä kilowattitunnilta, joskus ylikin. Kun sopimukset nyt alkuvuodesta astuvat voimaan, hintataso on alempi. Kuluttajan kannalta on ongelmallista, jos sopimuksia on kiirehditty tarpeettoman aikaisin, koska sopimuksen ehtii tekemään muutamaa viikkoakin ennen sopimuksen päättymistä, johtava asiantuntija Jukka Kaakkola kilpailu- ja kuluttajavirastosta kommentoi MTV:lle.
Miten asiantuntija kommentoi Neimannin ja Saarikiven kohtaamia ongelmia sähkösopimuksissa? Katso pidempi haastattelu artikkelin yltä löytyvästä videosta!