Haluatko kotiin kannetun sushiannoksesi kera yläosattoman kehonrakentajan pullistelunäytteen? Jos nyökkäät myöntävästi, kannattaa päästä Tokioon. Siellä koronapandemian ikeessä olevat ravintolat joutuvat miettimään keinoja pysyäkseen jaloillaan.
– Tässä Macho-kotiinjakelu. Olen tuomassa annostanne, Masanori Sugiura sanoo kotioven avauduttua.
Ojennettuaan vaaleanpunaiseen käärityn annoksen naisasiakkaalle Sugiura riisuu takkinsa ja paitansa ja väräyttelee hyvin harjoiteltua ylävartaloaan. Show’n saa, jos ostos on vähintään noin 55 euroa, eli 7 000 yeniä.
Sugiura on paitsi Imazushi Sushi -ravintolan omistaja myös kehonrakentaja, joten hänellä on millä pullistella.
Japanissa maailman suurimmat sushimarkkinat
Japanin tonnikalamarkkinat ovat maailman suurimmat. Nyt kysynnän kurkkuun on juuttunut koronaruoto.
Koronaepidemia rajoituksineen on syönyt väärällä tavalla ravintola-alaa. Ulkomaisia turisteja ei näy, ja japanilaisetkin välttelevät ravintolapöytää.
Toyosun kalamarkkina Tokiossa on maailman suurin alallaan. Sielläkin tonnikalaa ja muita mereneläviä palastellaan ja viipaloidaan kiireettömämmin kuin tavallisesti.
Hintojen yleinen lasku on japanin yksi talouden isoista ongelmista. Idäntonnikala on ollut kysyttyä gastronomista makustelua.
Viime vuoden tammikuussa 278-kiloisesta vonkaleesta maksettiin huutokaupassa ennätyksellisesti noin 2.6 miljoonaa euroa.
Idäntonnikala luokitellaan vaarantuneeksi
Kalamarkkinat voivat tuolloin hyvin, Tokion nyt siirretyt olympialaisetkin kisaturisteineen siinsivät silmissä – idäntonnikalakannat Tyynessämeressä tosin eivät riemuinneet.
Kansainvälisen luonnonsuojeluliiton IUCN:n luokituksessa laji on muuttunut vuosikymmenessä elinvoimaisesta vaarantuneeksi. Tonnikalalajeista suurin, tonnikala, on puolestaan erittäin uhanalainen.
Japanilaiset itse kalastavat paljon tonnikalaa, mutta myös tuovat sitä. Toissa vuonna nousevan auringon maa oli maailman suurin tonnikalan tuoja, arvoltaan 13.3 miljardia euroa. Tämän vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon tuonti laski 18.1 prosenttia edellisvuodesta.
Nyt tonnikalankin hinta ja tukkumyynti ovat laskeneet koronan myötä. Uutistoimisto Reutersin mukaan kilohinta oli heinäkuussa 8.4 prosenttia vuoden takaista alhaisempi.
"Myyntini laski 90 prosenttia"
– Myyntini laski 90 prosenttia huhti-toukokuussa hätätilan takia, tuolloin minulta loppui välillä työkin, huokaa tonnikalakauppias Kimio Amano Toyoson torilla.
Ravintoloiden ostot eivät ole palanneet ennalleen, myynti on yhä 30-40 prosenttia normaalia pienempää, Amano kertoo.
Tokiolaisen Maguro No Shimahara -ravintolan, japanilaisittain izakayan, omistajalla on sama murheen laulu.
– Myyntimme elokuussa oli 60 prosenttia edellisvuoden elokuuta pienempi, murehtii izakayan omistaja Yasuyuki Shimahara.
Asiakkaat varovat ravintolaan menoa
Kassakoneen kosketusnäppäimistö kerää pölyä niin kauan kun epidemia koettelee. Japanilaiset ovat asiakkaina varovaisia.
– Koronaviruksen takia yritän olla käymättä ulkona syömässä kuten kävin aiemmin. Olen varovainen, joten valitettavasti en vain syö vähemmän tonnikalaa, käyn myös vähemmän ulkona, sanoo tokiolainen 63-vuotias Kiyuoshi Kobayashi.
Duurivoittoista musiikkia vain pohjoisen Tyynenmeren Thunnus orientalisille, tietämättään herkuksi luokitelluille idäntonnikaloille.
Ravintoloitsijat ja tukkukauppiaat saavat puolestaan keksiä muutakin kuin yläosatonta kotiinkuljetusextraa.