Saksalaisille dieselautoilijoille valtaisa voitto: Pelättyjen ajokieltojen sijaan jopa 10 000 euron hyvitys uudemmasta autosta

Saksan suurkaupungeissa aiotaan vähentää dieselautoista aiheutuvia myrkyllisiä typenoksidipäästöjä ilman pitkään kaavailtuja ajokieltoja.

Liittokansleri Angela Merkelin hallitus pääsi maanantain ja tiistain välisenä yönä sopuun keinoista, joilla suurkaupunkien päästöongelmia voitaisiin helpottaa ilman vanhempien dieselautojen ajokieltoja. Neuvotteluissa oli mukana myös merkittävien eurooppalaisten autovalmistajien edustajia.

Katso pääkuvan videolta, mitä VTT:n johtava tutkija ajattelee dieselautojen tulevaisuudesta.

Vanhemmilla dieselautoilla ajavilla on kaksi vaihtoehtoa

Ensimmäisenä vaihtoehtona vanhempien dieselautojen omistajat voisivat saada tuhansien eurojen arvoisen hyvityksen vaihtaessaan uuteen dieselautoon. Ranskalainen Renault lupasi tarjota 10 000 euron alennuksen jopa uudempaan käytettyyn vaihtaville.

Toisena vaihtoehtona on SCR-katalysaattorin asentaminen dieselautoihin, joihin se on mahdollista asentaa eli käytännössä Euro 5 -normin täyttäviin malleihin. Tästä operaatiosta ei olisi suoria kustannuksia auton omistajalle, vaan otettaisiin joko autovalmistajien pussista tai jopa verovaroista.

Katalysaattorin asennus tulisi maksamaan arviolta 3 000 euroa per auto. Volkswagenin kerrotaan myöntyneen maksamaan autokohtaisesta summasta 80 prosenttia eli 2 400 euroa.

Ympäristöasiantuntijat pitävät katalysaattorivaihtoehtoa kestävämpänä ratkaisuna, sillä uudempaan autoon vaihtaminen ei ole kaikille realistinen vaihtoehto hyvityksistä huolimatta.

Saksan teillä liikkuu 46,5 miljoonaa henkilöautoa, joista 3,1 miljoonaa on Euro 4 -standardin täyttäviä dieselautoja. Uudempi Euro 5 -normi täyttyy 5,7 miljoonan auton dieselauton kohdalla. Uusimman Euro 6 -normin mukaisia dieselautoja oli helmikuussa 2,7 miljoonaa.

Lue myös:

    Uusimmat