Saksan autoteollisuudella konkreettisia ideoita, joilla nousta koronasuosta: "Tukisi koko Euroopan asemaa suunnannäyttäjänä"

7:26img
Näin valmistuu Volkswagen ID.3 eli saksalaisvalmistajan ensimmäinen sähköautoksi alusta lähtien suunniteltu malli.
Julkaistu 22.04.2020 13:44

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Koronaviruksen leviämisen rajoittamiseen tähtäävät poikkeustoimet ovat tarjoilleet raskaita iskuja Saksan vientivetoiselle autoteollisuudelle. Piristysruisketta etsitään tällä hetkellä muun muassa autojen hankintatuista.

Saksan autoteollisuus peräänkuuluttaa valtion myöntämiä hankintatukia koronaviruksen nutistaman automarkkinan elvyttämiseksi. Ehdotuksen mukaan tukea maksettaisiin, kun vanha auto vaihdetaan uuteen ympäristöystävällisempään malliin, uutistoimisto Bloomberg kertoo.

Aloite osuu hetkeen, jolloin suuret saksalaiset autovalmistajat Volkswagen ja Daimler käynnistelevät koronaviruksen maaliskuussa katkaisemia tuotantolinjojaan.

Lue myös: Kaasuauton kuolonkorina? Volkswagen-konserni hylkäämässä teknologian, johon meidänkin hallituksemme luotti

Volkswagenin operatiivisen johtajan Ralf Brandstätterin mukaan onnistuminen edellyttää riittävän kysynnän varmistamista.

– Hankintatuki voisi samalla olla myös järkevä tekijä ilmastonsuojelua ajatellen, hän lisäsi ja ehdotti, että ohjelmassa tuettaisiin nimenomaan vähäpäästöisten autojen hankintaa.

Merkittävä työllistäjä koko Euroopan mittakaavassa

Koronapandemian aiheuttamat poikkeustoimet ovat merkinneet raskaita iskuja vientivetoiselle Saksan autoteollisuudelle. Eurooppalainen automarkkina käytännössä puolittui maaliskuussa kivijalkaliikkeiden sulkemisten ja maailmanlaajuisten vastatoimien iskiessä täydellä voimallaan.

Aiemmin vastaavan tyyppisistä hankintatuista on saatu myönteisiä kokemuksia. Kymmenen vuotta sitten eletyn finanssikriisin jälkimainingeissa hankintatuet elvyttivät autojen kysyntää ja olivat nostamassa Saksan autoteollisuutta takaisin kumeilleen.

Ajoneuvojen ja autokomponenttien valmistus on Euroopan talousveturi Saksan suurin yksittäinen teollisuudenala. Satoja tuhansia työpaikkoja tarjoava sektori on lisäksi koko vanhan mantereen mittakaavassa merkittävä työllistäjä.

Huippukokous Berliinissä

Jotakin mahdollisesti selviää toukokuun alkupuolelle Berliiniin järjestettävässä huipputapaamisessa.

Lue myös: Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheita

Tällä tietoa Saksan hallituksen suhtautuminen hankintatukiin on kuitenkin neutraali. Alan ehdotuksia ei suoralta kädeltä tyrmätä, mutta toisaalta asian eteen ei ole myöskään laadittu mitään suunnitelmia.

Saksan teollisuusministeri Peter Altmaier kyllä kertoi arvovaltaisen talouslehden Handelsblattin haastattelussa olevansa tietoinen autoteollisuuden vaikeasta tilanteesta, mutta varoi visusti ottamasta kantaa mahdollisiin hankintatukiin.

Eurooppalaisen autoteollisuuden kattojärjestö ACEA kannusti tahollaan päättäjiä tarjoaman tukeaan vaikeuksiin ajautuneelle toimialalle.

– On Euroopan etujen mukaista sada tämä strategisesti merkittävä teollisuudenala jälleen elpymään. Samalla se tukisi merkittävästi EU:n Green Deal -teollisuusstrategiaa ja mantereen asemaa innovatiivisena suunnannäyttäjänä, yhdistys totesi lausunnossaan.

Jopa Greenpeace antoi tukensa

Uutistoimisto Reutersin mukaan jopa ympäristöjärjestö Greenpeace suhtautuu myönteisesti ympäristöystävällisten autojen hankintatukiin. Ajatusta ovat kannattaneet myös eräät korkean tason poliitikot kuten Baijerin osavaltion pääministeri Markus Söder ja Ala-Saksin pääministeri Stephan Weil.

– On hienoa, että Link ja Weil yhdistävät autoteollisuuden toivoman julkisen tuen ympäristön etuun. Mikäli tukirahat otetaan veronmaksajilta, niiden tulee myös hyödyttää kaikkia veronmaksajia puhtaamman ilman ja pienempien ilmastohaittojen muodossa, turvattuja työpaikkojakaan unohtamatta, Greenpeacen liikennespesialisti Tobias Austrup totesi.

Lue myös: Nytkö se katumaasturihype kaatuu? Ranska ottaa käyttöön jopa 20 000 euron "SUV-veron"

Tuoreimmat aiheesta

Autot