Saksalais- ja italialaismediassa usko Michael Schumacherin ja Ferrarin F1-maailmanmestaruuteen kasvaa kilpailu kilpailulta. Ferrarin ylivoimainen kaksoisvoitto Schumin kotikilpailussa Saksan GP:ssä kavensi Renault'n Fernando Alonson etumatkan MM-sarjassa 11 pisteeseen. Kolmanneksi ajanut Kimi Räikkönen puolestaan liitetään maailman lehdistössä yhä tiiviimmin Ferrarin ensi kauden suunnitelmiin.
- Schumania Hockenheimringillä! Michael Schumacher, 37, juhli suurenmoista voittoa, joka oli hänelle jo kolmas peräkkäinen, hehkutti Bild.
- Tämä ei ole enää mikään unelma: Schumi, sinusta tulee kahdeksannen kerran maailmanmestari! uskoi Bild.
- Hattutemppu Hockenheimissa - punainen sarjavoittaja Schumi on palannut! Vakuuttava, kolmas peräkkäinen GP-voitto laittoi MM-sarjaa johtavan Fernando Alonson selkä seinää vasten, kirjoitti kölniläinen Express.
- Käänne on tapahtunut, kahdeksas maailmanmestaruus on taas ulottuvilla ja 90. GP-voitto on tarjolla jo ensi viikonloppuna: Michael Schumacher antaa kilpakumppaneilleen iskun toisensa perään, todettiin saksalaisen DPA-uutistoimiston jutussa.
- Michael Schumacherin punaiset juhlat ja Fernando Alonson sysimusta päivä. Saksalainen Ferrari-kuljettaja jatkoi voittosarjaansa Hockenheimissa ja lähestyy unelmaansa kahdeksannesta MM-tittelistään, tiivisti SID-uutistoimisto tapahtumia.
Paljastiko Kimi taktiikkansa?
Italiassa huomio kiinnittyi Ferrarin kaksoisvoiton ohella Kimi Räikkösen kolmanteen sijaan ja tallipäällikkö Jean Todtin lausuntoon, jonka mukaan kilpailun palkintopallilla nähtiin kolme hänen suosikkikujettajaansa.
- Uskomaton Schumacher. Ferrari juhlii Saksassa: Michael voittaa ennen Massaa. Alonson etumatka on vain 11 pistettä, Corriere dello Sport julisti etusivullaan.
Lehden mielestä Hockenheimin palkintopallilla nähtiin "kolme ferraristia". Todtin kommenttien ohella Corriere dello Sport viittasi väitettyyn keskusteluun Schumin ja Räikkösen välillä.
- Räikkönen ajaa jo punaisissa. Ennen lähtöä hän paljastaa Schumille: "Pysähdyn kymmenennellä kierroksella".
- Aamulla ennen kuin kuljettajat lähtivät radalle museoautoilla (Schumi Ferrari Daytonalla, Räikkönen näyttävällä 30-luvun Mercedeksellä), nämä kaksi juttelivat. Ihme kyllä, keskustelunavauksen teki Kimi, jolle kaksi sanaa on tavallisesti vähän ja kolme liikaa. "Kymmenennellä kierroksella tulen sisään", hän mumisi saksalaiselle. Kilpailevien tallien kesken tällaisia asioita ei yleensä ole tapana paljastaa.
Myös Il Giornale oli saanut vihiä samasta tapauksesta.
- Kimi Räikkösestä tuli Ferrarin liittolainen Saksan kilpailussa ja hän on nyt lähempänä punaisia kuin koskaan; ainoa kysymysmerkki on, ajaako hän Schumin vai Massan rinnalla. Samalla suomalaisen ja saksalaisen välit lämpenevät myös radan ulkopuolella, kuten taannoin Häkkisen aikoina. Kerrotaan, että pohjoisen mies olisi paljastanut Michaelille jo kuljettajien paraatin aikana, että hän tulee varikolle kierroksella 9 tai 10, niin vähän bensaa hänellä oli.
Corriere della Sera noteerasi voiton useimpien muiden italialaislehtien tapaan etusivullaan: - Ferrari kaventaa eroa, unelma punaisten maailmanmestaruudesta elää.
- Ferrari hallitsi Saksan GP:tä ja saa vapisemaan vastustajansa, erityisesti Alonson, jonka kasvoilta on yhtäkkiä kadonnut hymy. Schumi on hänen kannoillaan, ero on huvennut 11 pisteeseen.
- Mestaruus on nyt kahden kauppa ja etumatkastaan huolimatta Renault vaikuttaa huolestuneemmalta. Kukapa tietää, vaikka jalkapallon maailmanmestaruuden jälkeen myös Ferrari toisi mestaruudet kotiin. Tällä kertaa ranskalaisilla lienee kuitenkin enemmän tyylitajua kuin Zidanella, lehti viittasi MM-finaalin tapahtumiin.
Räikkönen tuomarina
Espanjalaisen AS-urheilulehden toimituksella oli syystäkin aihetta huoleen.
- Schumacher on enää askeleen päässä Alonsosta. Punaisten vakuuttava kaksoisvoitto. "Kaiser" otti kuudella pisteellä kiinni Alonsoa, joka jäi viidenneksi kärsittyään pahoista rengasongelmista, huonoista säädöistä ja "Mass Damper Systemin" puuttumisesta, lehti viittasi FIA:n kieltämään iskunvaimenninjärjestelmään.
AS:n mielestä Renault ei ole ottanut tosissaan Alonson aikaisempia puheita siitä, että autoa olisi kehitettävä nopeammaksi jopa riskien uhalla.
- Vuonna 2005 Renault voitti tallin, jonka auto hajosi säännöllisin väliajoin ja jota ajoi kuljettaja nimeltä Räikkönen, nopea mutta epätasainen. Nyt vastassa on todellinen imperiumi, nykyajan formula ykkösten kuninkaat. Marsalkka Schumacher ei tee virheitä ja haluaa johtaa vanhat soturinsa takaisin huipulle. Tällä vauhdilla MM-sarjan loppu sujuu Italian kansallishymnin ja palkintopallihyppyjen merkeissä. Toivoa antaa vain Alonson itseluottamus. Asturian taikuri ei ole vielä sanonut viimeistä sanaansa mestaruustaistossa.
Ranskalaisen Libération-lehden mielestä McLaren ja Kimi Räikkönen saattavat lopulta ratkaista tämän kauden mestaruuden kohtalon viemällä tärkeitä pisteitä Alonsolta.
- Räikkönen tuomarin roolissa. Kolmanneksi Saksassa Schumacherin ja Massan jälkeen ajanut suomalainen voi ratkaista mestaruuden.
- Räikkönen olisi ansainnut päästä näkemään Ferrarin kaksoisvoiton vähän lähempää. Ilman ongelmaa, joka maksoi hänelle monta sekuntia ensimmäisellä varikkokäynnillä, suomalainen olisi voinut tehdä kilpailun hieman vaikeammaksi Michael Schumacherille ja Felipe Massalle. Ei hän Ferrari-kuljettajia olisi pystynyt lyömään, mutta tulos antoi joka tapauksessa uskoa McLaren-Mercedes-tallille, josta saattaa tulla seuraavissa kilpailuissa Alonson ja Schumacherin välisen kaksintaistelun tuomari.
Englantilaisen The Guardianin mukaan "Schumacher löysi uuden vaihteen MM-jahdissa mestarin kompastellessa". Luotettavana pidetyllä brittilehdellä oli uutisia myös Ferrarin sopimuskuvioista.
- Ferrarin täydellisen viikonlopun päälle on paljastunut myös, että Kimi Räikkönen nimetään Monzassa 8.-10. syyskuuta lähes varmuudella Michael Schumacherin tallitoveriksi kaudelle 2007. Vaikka tallin väki ei asiaa suostu kommentoimaan, alkaa näyttää varmalta, että Schumacher jatkaa ajamista Maranellon tallissa ainakin yhden kauden ajan. Räikkösen uskotaan tehneen Ferrarin kanssa sopimuksen kuukausia sitten, vaikka hänen neuvonantajansa vakuuttelevat, ettei hän ole sitoutunut minkään tallin palveluksiin. Spekulaatiot siitä, että hänestä tulisi Alonson seuraaja Renault'lla on kumottu, koska hänelle tulisi liian kalliiksi neuvotella itsensä ulos Ferrari-sopimuksesta, The Guardian tiesi.
(MTV3)