Renault'n F1-tallin insinööriosaston johtaja Pat Symonds on listannut syyt tallin autojen vaisuun suoritukseen viime viikonlopun Saksan GP:ssä. Fernando Alonso jäi kisassa viidenneksi ja Giancarlo Fisichella kuudenneksi.
- Hockenheimin suorituksen jälkeen teimme kriittisen analyysin kaikista ennen kisaa tehdyistä päätöksistä ja tarkastelimme, kuinka ne vaikuttivat automme suorituskykyyn, Symonds taustoitti.
Renault tiesi, että renkaat joutuisivat koville, mutta yllätyi silti siitä, kuinka huonoon kuntoon ne menivät.
- Hockenheim on rata, jossa takarenkaille kohdistuu paljon energiaa, mikä saattaa aiheuttaa renkaisiin rakkuloita. Valitsimme rengasseoksen, jolla oli pienin todennäköisyys rakkoihin. Siitä huolimatta meillä oli vakavia ongelmia takarenkaiden rakkuloitumisessa kisan aikana - pahempia kuin muilla Michelin-talleilla. Kun käytimme renkaita, jotka oli suunniteltu rakkuloiden välttämiseen, niin meidän täytyi hyväksyä kompromisseja: yksi oli pidon heikentyminen ja toinen auton tasapainon mahdollinen vaihteleminen uusien ja käytettyjen renkaiden välillä. Näin kävikin, sillä kuljettajamme kärsivät liiallisesta aliohjautumisesta aika-ajossa ja yliohjautumisesta kisassa, Symonds selvitti.
Renault joutui kisaan ilman kiistanalaisia aktiivisia iskunvaimentimiaan.
- Tietenkin iskunvaimentimiemme poistaminen heikensi suorituskykyämme, sillä emmehän me muuten olisi pitäneet niitä osia autossamme koko kautta. Sitä laitetta käytettiin ensimmäisen kerran kauden 2005 viimeisissä kisoissa, ja tämänvuotinen automme suunniteltiin ja kehitettiin siltä pohjalta, että se on käytössämme. Automme käyttäytyminen reunakiveyksiä ylitettäessä ei ollut edelliskisassa missään nimessä niin hyvää kuin mihin olemme tottuneet tällä kaudella, Symonds kertoi vaikutuksista.
Symonds korostaa, ettei iskarikielto ollut ainoa tekijä vaisussa suorituskyvyssä.
- Käytimme kisassa takajousituksessa uudenlaista geometriaa. Kun asiaa tarkastelee siinä valossa, että ongelmamme keskittyivät takarenkaidemme kulumiseen, niin meidän täytyy todennäköisesti palata aikaisempiin asetuksiimme ennen kuin pääsemme testaamaan näitä kehitysosia enemmän radalla, Symonds kertoi toisen syyn.
Kaikki ei sentään epäonnistunut Renault'n osalta Saksassa.
- Meidän huomattavasti uudistamamme aerodynamiikka toimi odotustemme mukaisesti ja pidämme sen käytössä Unkarissa, jossa toivomme sen todellisen tehokkuuden näkyvän, Symonds sanoi.
(MTV3)