Saksan kaukobussiliikennettä hallitsee kolme vuotta markkinoiden vapauttamisen jälkeen yksi yritys, müncheniläinen Flixbus. Monopoliasemaan jyränneen Flixbusin pelätään nostavan jatkossa matkojen hintoja, jotta se voi rahoittaa laajentumistaan muualle Eurooppaan.
Kolmella bussilinjalla vuonna 2013 aloittanut start-up on joko ostanut kilpailijat yksi toisensa jälkeen pois markkinoilta tai ne ovat luovuttaneet enemmän ja vähemmän vapaaehtoisesti. Nyt Flixbusilla on Saksassa yli 90 prosentin markkinaosuus kaukobussliikenteestä.
Syyskuussa rautatiejätti Deutsche Bahn ilmoitti ajavansa oman bussiliiketoimintansa alas. Valtionyhtiön bussiliikenne jauhoi 12,5 miljoonan euron liikevaihdolla 28 miljoonan tappiot. Lopettaminen oli ainoa järkevä vaihtoehto.
Vihreistä busseistaan tunnetun Flixbusin kansainvälisistä toiminnoista vastaava Max Zeumer yrittää hälventää pelkoja yrityksensä hallitsevasta markkina-asemasta.
– Meidän markkinamme on paljon suurempi kuin pelkkä kaukobussiliikenne, Zeumer sanoo.
– Me olemme aina kilpailleet myös halpojen junalippujen, halpalentojen ja yhteiskäyttöautojen kanssa. Näillä markkinoilla meillä ei ole mahtia nostaa hintoja, hän muistuttaa.
Flixbus toimii jo useassa maassa
Vuodesta 2015 lähtien Flixbus on laajentunut aktiivisesti ja osin myös agressiivisesti muualle Eurooppaan. Yhtiöllä on jo vahva asema Ranskassa, Italiassa ja osassa Keski-Eurooppaa. Tänä vuonna Flixbus kuljettaa kaukobusseillaan yhteensä 30 miljoonaa ihmistä.
Seuraavana tähtäimessä ovat Pohjoismaat, joihin pyritään Tanskan kautta.
– Rajat ylittävässä liikenteessä me pärjäämme junia paremmin ja siksi me pyrimme aina ensin tarjoamaan yhteyksiä metropolien välillä. Sen jälkeen keskitymme luomaan sisäisen verkoston kuhunkin maahan, Zeumer erittelee.
Flixbus ei ole noussut matkustajien suosiksiksi pelkästään halvoilla hinnoilla. Sen valtteja ovat markkinatutkimusten mukaan kattava verkoston lisäksi busseissa tarjottava ilmainen wlan-yhteys.
Yritys ei omista busseja eikä palkkaa kuljettajia
Toisin kuin monet kilpailijat, Flixbus ei omista yhtään bussia eikä se palkkaa kuljettajia.
Varsinaista liikennöintiä hoitavat itsenäiset bussiyhtiöt omalla kalustollaan ja omilla kuljettajillaan. Flixbus rakentaa reittiverkoston ja huolehtii myynnistä sekä markkinoinnista. Bussiyhtiöt saavat 75 prosenttia lippujen hinnasta.
Max Zeumerin mukaan näitä samoja periaatteita sovelletaan myös muissa maissa. Ainakin Saksassa bussiyhtiöt vakuuttavat, että toiminta kannattaa.
– Emme me tekisi tätä, jos se ei kannattaisi, Flixbusin reittejä Münchenistä ajavan Baumann Busbetriebin toimitusjohtaja Harald Baumann sanoo.