Porsche esitteli tänä syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä perusmallistoon uudet turbomoottorit. Tämä ei juurikaan yllättänyt, mutta yllätyksenä tuli ensi vuonna esiteltävä vapaasti hengittävä 911 R.
Autojen tekninen kehitys on ollut hieman nautiskelijoita vastaan viime aikoina. Perinteinen urheiluautovalmistaja Porsche sai paljon kommentteja laittaessaan nykyisen GT3:n ainoaksi vaihteistovaihtoehdoksi PDK-kaksoiskytkinvaihteiston. Tämän vuoden Frankfurtin autonäyttelyssä valmistaja esitteli uudet turbomoottorit perusmallistoon, joten vapaasti hengittävän moottorin tarjoama nautinto jäi pelkästään automaattivaihteisen GT3:n harteille. Toki GT4 tarjoaa edelleen vapaasti hengittävän ja manuaalivaihteisen yhdistelmän, mutta se ei ole 911.
Galleria
Porsche tiedosti tämän ”ongelman” ja esittelee ensi vuonna siihen varsin houkuttelevan kuuloisen ratkaisun. Uuden Porsche 911 R:n moottorina nimittäin toimii GT3:sta tuttu korkeakierroksinen ja vapaasti hengittävä boxerikuutonen, jonka voima välitetään takapyörille manuaalisen vaihteiston kautta. Automaattivaihteistoa ei edes tule tarjolle.
Vielä ei ole varmuutta tuleeko moottori tarjoamaan täyden 475 hevosvoimaa, mutta tehoa on ainakin 450 hevosvoimaa. Malli tulee siis sijoittumaan sopivasti nykyisen GTS-malliston ja GT3:n välimaastoon. Ulkonäöllisesti auton puskurit muistuttavat GT3:a, mutta suurimpana erona on ison takaspoilerin puuttuminen.
Aikaisempien tietojemme mukaan 911 R -mallia valmistetaan valitettavasti vain 600 kappaletta ja kaikki niistä on myyty.