Suomen entisenä pääministerinä ja työväen johtajana tunnetun Sanna Marinin (sd.) esiintyminen Pariisin muotiviikoilla jätti suomalaisille ristiriitaisia tuntemuksia.
Moni on kehunut muotilegenda Anna Wintourin kanssa poseeranneen ja muotisuunnittelija Victoria Beckhamin takissa esiintyneen Marinin imagonnostoa, mutta X-palvelussa (entinen Twitter) Marinin somejulkaisut ovat herättäneet myös oudoksuntaa ja ihmetystä siitä, miten demarijohtajan ja ilmastoasioiden puolestapuhujan imago muuttunut.
Lue myös: Miksi politiikan jättänyt Sanna Marin viihtyy nyt superjulkkisten seurassa? "Muutos on kyllä kertakaikkiaan outo"
Myös sosiaalisen median tutkija Essi Pöyryn mukaan näin on jossain määrin käynyt.
– Tuleehan tämä ehkä vähän yllätyksenä, mutta toisaalta se on jatkumoa Marinin jo aiemmin itsestään antaman julkisuuskuvan kanssa. Nyt kuviot ovat vain siirtyneet kansainvälisemmille kentille.
Pöyry muistuttaa, että Marin on Suomessakin esiintynyt viihdejulkkisten kanssa ja vapaa-ajan tapahtumissa vaatteita tai ulkonäköä korostaen, ja julkaissut näistä kuvia sosiaaliseen mediaan.
1:03
Pöyryn mukaan Marin voi hyötyä omien bisnestensä myötä Pariisin muotiviikkojen esiintymisestään. Marinin uusi sopimus amerikkalaisen manageritoimiston kanssa vetänee häntä puhujaksi erilaisiin tilaisuuksiin ja podcasteihin, joten näkyvyys globaaleissa supertähtipiireissä voi edistää näitä liiketoimia.
– Toinen on hänen työsuhteensa Tony Blair -instituuttiin, jonka asiakkaat saattavat olla hyvinkin kiinnostuneita siitä, minkälaisiin globaaleihin konteksteihin hänet yhdistetään, ja kenet hän mahdollisesti tuntee. Näissä kaikissa bisneksissä kansainvälinen julkisuus on hyväksi hänelle.
Lue myös: Sanna Marinille jälleen uusi pesti – kirjoitti sopimuksen Yhdysvaltalaisen manageritoimiston kanssa
Ristiriitainen vaikutus
Pöyryn mukaan mielipiteitä jo valmiiksi jakavan Marinin esiintyminen seurapiireissä voi aiheuttaa ristiriitaisia tuntemuksia ja vaikutuksia. Yksi seuraus voi olla, että ihmiset näkevät poliitikkojen ajavan henkilökohtaista etuaan ja bisneksiään hyläten omat arvonsa.
– Toinen ja samanaikainen vaikutus on se, että Marin pystyy tämän julkisuuskuvan avulla edistämään arvojaan vastaavia asioita, Pöyry arvioi.
– Tietysti Marin varmaan myös haluaa ihmisten ajattelevan, että juuri tämä on osa kansainvälistä vaikuttamistyötä, ja yhteiskunnallista vaikuttamista tekeviin pöytiin päästäkseen on tunnettava ihmisiä.
Marinin muuttuneen käytöksen seurauksena on ristiriita. Pöyryn mukaan ei ole varmaa, onko sillä lopulta nettopositiivinen vai -negatiivinen vaikutus Marinin kuvaan Suomessa.
– Varsinkin viimeaikaiset postaukset ovat sellaisia, jotka aiheuttavat monille tukijoille varmasti pettymystä – Pariisin muotiviikot ovat todella kaukana rividemarista tai demariaktiivista.
– Toisaalta moni korostaa, että Marinin saama kansainvälinen julkisuus on hyväksi Suomelle – että täältä voi nousta maailmalle tällaisia supertähtiä.
"Ei enää riippuvainen Suomesta"
Kansainvälistyneemmälle Marinille Suomesta saadulla tuella ei toisaalta ole välttämättä hänelle suurta merkitystä.
– Hän ei ole enää riippuvainen Suomesta saadusta tuesta. Hänen bisneksensä on kansainvälinen bisnes, enkä usko että hän hirveästi huolehtii kannatuksestaan Suomessa.
Olennainen kysymys onkin Pöyryn mukaan nimenomaan se, mikä on hänen suosionsa ja tunnettavuutensa maailmalla.
– Sanna Marin pääsee kotimaassa mediaan hyvin pienellä vaivalla – postaa hän someen lähes mitä vaan, aina joku siitä raportoi. Mutta kansainvälisesti se ei mene niin, ja siellä hänen miljoona seuraajaansa ei ole välttämättä kovin kummoinen määrä.
Pöyryn mukaan kansainvälisen median kiinnostusta on vaikeaa ennakoida, ja ei ole sanottua, että muotinäytöksissä käyminen ja julkkisten kanssa poseeraaminen riittää.
– Tarvitaan ehkä jotain sisällökkäämpiä ulostuloja, jotta hänet kansainvälisesti noteerataan. Onkin kiinnostavaa tulevaisuudessa nähdä, missä määrin hän säilyttää kansainvälisenkin median huomion.