Audi on ilmoittanut lopettavansa manuaalivaihteisten autojen tuomisen Suomen-markkinoille. Jatkossa kaikki uudet Audit ovat tarjolla vain ja ainoastaan automaattivaihteilla.
Audi aloittaa vuoden 2022 uusimalla koko mallistostrategiansa Suomessa. Muutos pitää sisällään tarjolla olevien varustelutasojen yhdenmukaistamisen kaikkien mallien kesken sekä muun muassa käsivalintaisista vaihteista luopumisen.
Saksalaisvalmistajan tuotteita Suomeen tuovan K-Auton vastaava liiketoimintajohtaja Johanna Ali kertoo tiedotteessa, että muutokset pohjautuvat sekä tilastoihin että asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.
– Auton valinta ja ostaminen on nykyisin monimutkainen prosessi kaikkine voimalinjavaihtoehtoineen ja vakio- ja lisävarustevalintoineen. Haluamme yksinkertaisesti helpottaa auton valintaa ja ostamista tällä muutoksella. Mallistouudistus on yksi Audi-historian suurimmista Suomessa, Ali toteaa.
Lue myös: Saako uusi huippu-Volvo nimensä pohjoismaisesta mytologiasta? Ainakin tämä sopisi suuhun huomattavasti paremmin kuin "XC90"
Audin tuontiohjelmaan kuuluu Suomessa jatkossa kolme varustelutasoa:
- Progress
- Progress Plus
- Progress S line
Progress on hinnat alkaen -taso, kun taas Progress Plus -mallien varustelu on aina perustasoa kattavampi. Progress S line sen sijaan edustaa brändin sporttisempaa puolta.
Hyvästit manuaalivaihteille
Vastaisuudessa lähes kaikki polttomoottori-Audit myydään kevythybrideinä, ja lisäksi mallistoon kuuluu ladattavia hybrideitä ja täyssähköautoja.
Kaikki mallit ovat jatkossa aina automaattivaihteisia eli manuaalivaihteiset autot jäävät pois Suomen maahantuontiohjelmasta.
K-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo MTV Uutisille, että muutos tuskin vaikuttaa negatiivisesti brändin myyntiin.
– Yleisestikin asiakkaat valitsevat yhä useammin automaattivaihteisen auton ostaessaan uutta autoa. Koko Audi-mallistosta manuaalivaihteisten autojen osuus on ollut alle prosentin, Karjalainen sanoo.
Karjalainen pitää muutosta myös luonnollisena, sillä täyssähköautoihin siirtyessä käsivalintaisten vaihteistojen määrä vähenee joka tapauksessa.
– Toki siellä varmaan on vielä muutamia asiakkaita, jotka valitsisivat manuaalivaihteiston, mutta kuten sanottua, osuus on todella pieni, hän toteaa.