Satojen miljoonien investointi Apotti sai murska-arviot lääkäreiltä: "Pitää katsoa peiliin"

2:06img
Lääkäriliitto huolestui Apotin potilasturvallisuudesta
Julkaistu 26.06.2021 20:28
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

@LepistoJoonas

Satojen miljoonien investointi, Uudellamaalla käytössä oleva Apotti, sai lääkäreiltä murska-arviot – kouluarvosana 5+. Apotti Oy:ssa aiotaan katsoa peiliin. Luvassa on "enemmän paukkuja".

– Pitää katsoa peiliin ja kyllähän tässä joka päivä peiliin katsotaan eli kokoajan töitä tehdään, kertoo Apotti Oy:n toimitusjohtaja Hannu Välimäki.

Miten tulos voi olla näin huono?

– Ehkä merkittävin tekijä on se, että Apotti on näistä vertailtavista järjestelmistä uusin. 

Lue myös: Lääkärit: Apotin virheellinen toiminta on aiheuttanut tai ollut lähellä aiheuttaa vakavaa haittaa potilaalle

"Potilasturvallisuus edellä on menty"

Lääkäriliitto pitää Apottia koskevia tuloksia huolestuttavina erityisesti potilasturvallisuuden näkökulmasta. Esimerkki tuloksista: Kaksi kolmasta vastaajasta oli sitä mieltä, että Apotti-järjestelmän virheellinen toiminta on aiheuttanut tai ollut lähellä aiheuttaa vakavan haittatapahtuman potilaalle, kun vertailun voittajan, muun muassa Pohjois-Pohjanmaalla käytössä olevan Eskon, kohdalla luku oli 4 prosenttia. 

– Ohjeena asiakkailtamme käyttöönottojen yhteydessä on ollut kolme asiaa: potilasturvallisuus, potilasturvallisuus ja potilasturvallisuus. Eli kyllä potilasturvallisuus edellä on kokoajan menty. 

– HUS on kertonut muun muassa lääkitysturvallisuudesta. Siitä on ihan lukuja olemassa. Lääkitysturvallisuus on parantunut Apotin myötä. 

Apotti on tehnyt käyttöönottoja vuodesta 2018 lähtien. Käyttäjiä on nyt noin 45 000.

– Muut järjestelmät ovat olleet pitkään käytössä. 

Lääkärien arvostelu otetaan vakavasti

Välimäki kertoo, että lääkärien arvostelu otetaan erittäin vakavasti. Luvassa on panostuksia.

– Jatkuvaa kehittämistä tehdään ja yhä enemmän tietysti pystymään pistämään paukkuja siihen, kun nämä käyttöönotot alkavat olemaan loppusuoralla. 

Missä vaiheessa teidän mielestä potilaat ja henkilökunta ansaitsisivat sellaisen Apotin, joka olisi hyvä?

– Tietysti huomenna he ansaitsevat sen. Tai eilen. 

Apotin slogan on aikaa ihmisille. 

– Järjestelmien pitää todella tukea toimintaa ja auttaa tekemisessä, eikä haitata, niin kuin ehkä nyt sitten tuntuu.  

Välimäki muistuttaa, että Apotissa puhutaan toiminnanohjausjärjestelmästä ja hyvin suuresta kokonaisuudessa. Kehittämässä on ollut suuri joukko vuosien varrella. 

– Meidän asiakkaat tekevät hyväksymistestausta ennen käyttöönottoja. Vuodesta 2013 meillä on ollut yli 5000 sote-ammattilaista mukana näissä hankinnan eri vaiheissa. 

Tuoreimmat aiheesta

Terveys ja hyvinvointi