Ferrarin Michael Schumacher ajoi komeaan voittoon formula ykkösten Saksan GP:ssä sunnuntaina. McLarenin Kimi Räikkönen lähti matkaan paalupaikalta, mutta kolmen varikkokäynnin taktiikkaa käyttänyt suomalainen putosi ruutulipulle saavuttaessa kolmanneksi.
Toisesta ruudusta lähtenyt Schumacher ajoi voittoon kahden varikkokäynnin taktiikalla. Hän otti kärkipaikan haltuunsa, kun Räikkönen teki ensimmäisen varikkokäyntinsä 10. kierroksella. Ruutulipulle Schumi ajoi 0,7 sekunnin erolla toiseksi sijoittuneeseen tallikaveriinsa Felipe Massaan. Kolmanneksi Hockenheimin radalla ajanut Räikkönen jäi kärjestä 13,2 sekuntia. Räikkösen oli käytettävä kolmen varikkokäynnin taktiikkaa, koska autoon oli laitettu liian vähän polttoainetta lauantaina ennen aika-ajon päätösosion alkua. Sääntöjen mukaan GP on aloitettava samansuuruisella polttoainemäärällä kuin aika-ajon päätösosio.
- Kisa osoitti, että eteenpäin on menty. Ferrariin on kuitenkin vielä matkaa, ensi kertaa urallaan Hockenheimin gp:ssä maaliin asti päässyt Räikkönen tuumi.
MM-sarjan tilanne muuttui huomattavasti tiukemmaksi, kun sarjan kärkimies Renault'n Fernando Alonso jäi Saksassa viidenneksi. Alonson MM-johto Schumacheriin kaventui 11 pisteen suuruiseksi. Alonso ei missään vaiheessa pystynyt haastamaan Ferrareita, ja viides sijakin olisi saattanut karata käsistä espanjalaisen livettyä loppukierroksilla pahasti leveäksi hiekan puolelle. Alonso ei onnekseen menettänyt leveäksiajossa sijoitusta, koska perässä tullut tallikaveri Giancarlo Fisichella ei halunnut mennä MM-sarjassa paremmassa asemassa olevan tallikaverinsa edelle. Fisichella ajoi maaliin kuudentena.
Seitsenkertaisen maailmanmestarin voitto tarkoittaa sitä, että F1-sarjan mestaruustaistelu on vielä täysin auki, kun ajamatta on kuusi gp-kilpailua. Schumacher ei Hockenheimissa piilotellut tunteitaan vaan tuuletteli voittoaan rajusti, kun rengasmurheiden kiusaamana viidenneksi jääneen Alonson ilmeet olivat huomattavasti vaisumpia.
- Nyt on pidettävä painetta yllä ja koetettava kuroa eroa kiinni mahdollisimman nopeasti. Renault iskee varmasti jossakin vaiheessa takaisin, Schumacher totesi.
Räikkönen kiihdytti paalupaikalta vauhdikkaasti liikkeelle ja piti kärkipaikkaa ensimmäiseen varikkokäyntiinsä asti. Räikkösen varikkokäynti venähti 15 sekunnin mittaiseksi takarenkaan mutterin kiinnitysvaikeuksien takia, jolloin hän putosi neljänneksi. Jenson Button pystyi oman ensimmäisen varikkokäyntinsä jälkeen ohittamaan suomalaisen. Toisten varikkokäyntien yhteydessä Räikkönen nousi jälleen englantilaisen edelle, mutta putosi uudelleen Buttonin taakse neljänneksi oman kolmannen varikkokäyntinsä myötä. Räikkönen palasi kolmannelta varikkokäynniltään radalle aivan Mark Webberin rinnalle. Autot ajoivat täysin rengas rengasta vasten seuraavaan mutkaan - ja Räikkönen vei taistelussa pidemmän korren. Seuraavan kierroksen Räikkönen ajoi mahtavasti: Hän otti Buttonin 2,1 sekunnin johdon kiinni ja meni heti kantaan päästyään heittämällä edelle kolmanneksi. Button sijoittui kisassa lopulta neljänneksi.
- Siihen nähden hyvä tulos, että meillä oli paljon ongelmia. Aika-ajon toisen ja kolmannen osan välissä ei saatu niin paljon bensaa tankkiin kuin olisi haluttu. Ja sitten olikin pakko yrittää ajaa paalulle, Räikkönen kertoi.
Räikkösen taktiikka olisi voinut toimia paremminkin, ilman tekniikkamurheita.
- Renkaat olivat kovilla varsinkin toisella stintillä. Autossa oli lisäksi hydrauliikkaongelma ja vaihteenvalitsija toimi välillä miten sattuu. Siksi menetin välillä yhden sijan Buttonille, Räikkönen kertaili kamppailuaan.
Nico Rosberg keskeytti heti ensimmäisellä kierroksella, kun Williams lähti käsistä ja päätyi kylki edellä päin rengasvallia.
David Coulthard ja Ralf Schumacher kolaroivat keskenään ensimmäisellä kierroksella, mutta pystyivät molemmat jatkamaan. Yhdeksänneksi sijoittuneen Ralfin päivän pilasi lopullisesti varikkoylinopeudesta langetettu varikon läpiajorangaistus. Coulthard ajoi maaliin 11:ntenä. Pedro de la Rosan McLaren-auto hyytyi radan varteen teknisen vian takia toisella kierroksella. Autonvaihdon takia varikolta startannut Super Agurin tulokaskuljettaja Sakon Yamamoto ehti vierailla radalla vain lyhyesti ennen kuin ajoi takaisin varikolle keskeyttämään. BMW-kuljettajien Nick Heidfeldin ja Jacques Villeneuven kisa meni surkeasti, sillä molemmat joutuivat käymään varikolla korjauttamassa autoaan heti ensimmäisellä kierroksella osuttuaan toisiinsa. Heidfeld keskeytti 9 kierroksen jälkeen. Villeneuve sinnitteli 30 kierrosta, kunnes romutti rajussa ulosajossa BMW-autonsa vasemman kyljen rengasvalliin. Honda-kuski Rubens Barrichellon keskeytys on myös näyttävä, sillä auto syttyy tuleen heti varikkokäynnin jälkeen. Williamsin Mark Webberin kisa päättyi niin ikään moottorin liekehtimiseen.
MF1-tallin eli Midlandin molempien kuljettajien suoritus hylättiin autojen taipuvan takasiivekkeen takia.Hollantilainen Christijan Albers ajoi maaliin 13:ntena ja portugalilainen Tiago Monteiro joukon viimeisenä 14:ntenä.
Saksan GP:n lopputulokset: 1. Michael Schumacher Ferrari 1.27.51,693 2 varikkokäyntiä 2. Felipe Massa Ferrari + 0,720 2 3. Kimi Räikkönen McLaren + 13,206 3 4. Jenson Button Honda + 18,898 2 5. Fernando Alonso Renault + 23,707 2 6. Giancarlo Fisichella Renault + 24,814 2 7. Jarno Trulli Toyota + 26,544 2 8. Christian Klien Red Bull + 48,131 2 9. Ralf Schumacher Toyota + 1.00,351 4 10. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso - 1 kierros 2 11. David Coulthard Red Bull - 1 kierros 2 12. Scott Speed Toro Rosso - 1 kierros 2 Keskeyttäneet: Mark Webber Williams 59 kierrosta Takuma Sato Super Aguri 38 kierrosta Jacques Villeneuve BMW 30 kierrosta Rubens Barrichello Honda 18 kierrosta Nick Heidfeld BMW 9 kierrosta Pedro de la Rosa McLaren 2 kierrosta Sakon Yamamoto Super Aguri 1 kierros Nico Rosberg Williams 0 kierrosta Hylätyt: Christijan Albers MF1 Tiago Monteiro MF1 Kilpailun nopein kierros Michael Schumacher 1.16,357 kierroksella 17. Voittaja Schumacherin keskinopeus 209,277 km/h.
Kuljettajien MM-pistetilanne Saksan GP:n (12/18) jälkeen: 1. Fernando Alonso 100 2. Michael Schumacher 89 3. Felipe Massa 50 4. Giancarlo Fisichella 49 5. Kimi Räikkönen 49 6. Juan Pablo Montoya 26 7. Jenson Button 21 8. Rubens Barrichello 16 9. Ralf Schumacher 13 10. Nick Heidfeld 13 11. David Coulthard 10 12. Jarno Trulli 10 13. Jacques Villeneuve 7 14. Mark Webber 6 15. Nico Rosberg 4 16. Pedro de la Rosa 2 17. Christian Klien 2 18. Vitantonio Liuzzi 1
Valmistajien MM-pistetilanne Saksan GP:n (12/18) jälkeen: 1. Renault 149 2. Ferrari 139 3. McLaren-Mercedes 77 4. Honda 37 5. Toyota 23 6. BMW-Sauber 20 7. Red Bull-Ferrari 12 8. Williams-Cosworth 10 9. Toro Rosso 1 10. MF1 0 11. Super Aguri 0
(MTV3)
Lue myös: