Autoliitto on huolissaan liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin julkistamasta suunnitelmasta valtion tiestön omistuksen siirtämisestä uudelle yhtiölle.
– Jos luodaan uusi yhtiö 'Tie Oy', se ottaa velkaa maksaakseen valtiolle ostamastaan omaisuudesta eli tiestöstä. Näitä rahoja valtio käyttäisi Bernerin esityksen mukaan maahanmuuton, koulutuksen, velanmaksun sekä muiden yhteiskunnan menojen maksamiseen. Käytännössä siis tienkäyttäjät maksavat verorahoilla rakennetut tiet maksujen muodossa toiseen kertaan, mutta korkojen kera, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo tiedotteessa.
Autoliiton mielestä Bernerin ehdotuksessa epäselväksi jää se, sisältääkö arvio myös uudet tiemaksut. Liitto penää, miten tierahat lisääntyvät, jos rahaa ei kerätä enempää kuin nyt.
– Miten rahaa saadaan tiestöön lisää, jos siihen tulee mukaan yksityinen rahoitus? Nyt valtio saa rahaa halvemmalla kuin yksikään yksityinen rahoittaja tai pankki. Todellisuudessa tiemaksuista tulisi uusi vero. Jatkossa veroja ja maksuja maksettaisiin enemmän kuin veroja nyt, koska mukaan tulisi uusia välikäsiä, Nieminen arvioi.
Myös se, kuka päättää kerättävistä maksuista, herättää kysymyksiä.
– Kuka tiestöllä liikkumisen hinnoittelee ja miten maksut kohdistetaan? Valtion tehtävänä on tällä hetkellä pitää tiet kunnossa. Yhtiön tehtävänä olisi tämän lisäksi tuottaa voittoa, Nieminen sanoo.
Niemisen mielestä pohjimmiltaan ehdotuksen taustalla on sama ajatus kuin Jorma Ollilan työryhmällä aikanaan.
– Ollilan työryhmä lupasi poistaa autoveron ja Berner kohdistaisi parin miljardin euron vähennykset polttoaineveroon. Miten varmistettaisiin, että polttoaineveroa ei tiemaksujen käyttöön oton jälkeen jälleen nosteta, hän penää.
4:30