Seat on saanut odottaa lupaa katumaasturinsa valmistamiseen todella kauan. Se on vaikeuttanut myynnin kasvua, kun mallistosta on puuttunut kokonaan kuluttajien tällä hetkellä peräänkuuluttama korimalli.
Nyt odotus on vihdoin päättynyt. Atecan muotoilu noudattelee Seatin nykylinjaa, ja sukunäkö Leoniin on selvä. 4,36 metriä pitkänä Ateca on myös hyvin kompaktin näköinen, mutta sen sisällä on yllättävän hyvin tilaa – ja etenkin takapenkillä. Myös kontti on 485-litraisena mukavan iso.
Ohjaamo on tuttua Seat-tyyliä, plussaa tulee nyt riittävän kokoiseksi kasvaneesta kosketusnäytöstä. Varustetasoja on kolme: tutut Reference ja Style – sekä uutena varustetasona Xcellence. Sporttisempaa FR-tasoa ei ainakaan toistaiseksi tule tarjolle.
Moottoripaletti on laajahko. Suomalaisia kiinnostava peruskone on 1,4-litrainen ja 150-heppainen bensaturbo, jonka saa sekä manuaalina että automaattina – ja myös sekä etu- että nelivetoisena. Mielenkiintoinen moottori on myös 3-sylinterinen ja 115-hevosvoimainen bensaturbo. Dieselvalikoimaan kuuluu sekä 1,6- että 2-litrainen versio. Tehokkaimmat versiot sekä bensa- että dieselversioissa ovat 190-hevosvoimaisia.
Suomeen Ateca saapuu lokakuussa, ja auto hinnoitellaan vahvasti Nissan Qashqaita vastaan. Etuvetoisen version hinnat alkanevat siis n. 23–24 000 eurosta. Kohtalaisen hyvin varustellun ja automaattivaihteisen 1.4 TSI:n hinnan voi siis senkin toivoa jäävän vielä alle 30 000 euroon. Huippuversiot maksanevat hieman päälle 40 000 euroa. Ensikoeajolle pääsemme kesäkuussa.