Volkswagen on esitellyt ID-sähköautoperheensä toistaiseksi suorituskykyisimmän mallin.
GTI viittaa Volkswagenin mallistossa bensamallin tavallista suorituskykyisempään versioon. Pitkät perinteet omaava ja etenkin Golfeista jo 1970-luvulta tuttu GTI-merkintä sai myöhemmin rinnalleen myös GTD:n, joka merkitsee samankaltaista sporttistatusta malliston sisällä, mutta viittaa GTI:stä poiketen dieselmalliin.
Ladattavien hybridien aikakaudella Volkswagen toi tarjolle myös GTE-mallit. Nyt se on ottanut jälleen yhden GT-alkuisen lyhenteen käyttöönsä, sillä kuten kerroimme jo vuonna 2019, Volkkarin ID-täyssähköautoperheen tehokkaimmat mallit kantavat lyhennettä GTX.
Volkkarin ensimmäinen sporttisempi täyssähkömalli on ID.4 GTX. Hiljattain Suomeenkin saapuneesta ja vuoden autoksi maailmassa valitusta ID.4:stä leivotun GTX-version hinnat lähtevät 54 500 eurosta. Myynnin kerrotaan käynnistyvän lähiviikkoina, ja ensimmäiset autot saapuvat maahan kesällä.
Lue myös: Tämä ennätysrykäisy vääntää katsojankin sisuskalut solmuun – eikä ratin takana istu kilpakuski, vaan toimitusjohtaja t-paidassa
Ei vieläkään mikään katuraketti
54 500 eurolla saa sähköauton, jossa on kaksi sähkömoottoria; yksi etu- ja toinen taka-akselilla, 220 kilowattia (299 hv) tehoa ja neliveto.
Volkkari ei ole halunnut lähteä haastamaan esimerkiksi Teslan kiihtyvyyslukemia, vaan ID.4 GTX luo markkinointiosaston propagandan mukaan "ideaalin tasapainon maksimaalisen taloudellisuuden ja tehokkaan suorituskyvyn välille" kiihtyen nollasta sataan 6,2 sekunnissa ja saavuttaen sähköisesti rajoitetun 180 tuntikilometrin huippunopeuden.
GTX-mallin ulkoisiin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa musta ulkokatto, tumma kattolinjan koristelista, 20-tuumaiset vanteet, matriisiajovalot sekä etuosan ilmanottosäleikössä sijaitsevat led-valot.
Auton 77-kilowattituntisesta akustosta otetaan yhdellä latauksella parhaimmillaan 475 ajokilometriä.
Vetokoukku on tarjolla myös tähän versioon, ja itse asiassa GTX:n 1 200 kilon vetomassa on muihin ID.4-versioihin verrattuna 200 kiloa korkeampi.
Lue myös: Arvostettu kilpailu ratkesi: Maailman paras auto tulee Saksasta – japanilaiset jäivät nuolemaan näppejään
Lähde: Volkswagen