Sebastian Vettelin mukaan on noloa, että kierroksella ohitetut kuljettajat joutuvat ajamaan turva-autotilanteissa itsensä samalle kierrokselle kärjen kanssa. Tämä aiheutti kaksi viikkoa sitten Imolassa vaaratilanteen.
LUE MYÖS: Imolassa sattui turva-auton aikana hämmentävä vaaratilanne: Kimi Räikkönen hoiti homman esimerkillisellä tavalla, toisesta kuskista ei voi sanoa samaa
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Turkin GP suorana 13.-15.11.
Pe: harjoitukset klo 9.55 ja 13.55.
La: harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 13.55, ennakkotunnelmat klo 13.00
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Vettelin mukaan ongelma johtuu F1:n käyttämästä FIAn ajanottojärjestelmästä.
– Meidän pitäisi varmaankin keskittyä nykyistä enemmän tämän ongelman ratkaisemiseen. Syy, miksi joudumme fyysisesti ajamaan itsemme samalle kierrokselle kärjen kanssa, on se, ettei meillä ole ajanottojärjestelmää, jolla tilanteen voisi normalisoida muuten. Joudumme siis ajamaan ylimääräisen kierroksen, mikä kuulostaa aika nololta, mutta niin se vain on, Vettel sanoi Turkin GP:n alla Autosportin mukaan.
Kaksi viikkoa sitten Imolassa nähty vaaratilanne ei suinkaan ole ainoa laatuaan. Vastaavia tapauksia on nähty aiemmin niin F1:ssä kuin muissa moottoriurheiluluokissa.
– Mielestäni ongelma voidaan ratkaista puhtaasti järjestelmän ohjelmoinnilla, ja kun ottaa huomioon, että elämme vuotta 2020, sen pitäisi olla mahdollista.
Autosportin tavoittaman FIAn edustajan mukaan Vettelin lausunnot ajanottojärjestelmästä pitävät paikkansa mutta järjestelmä on tällainen siksi, ettei kukaan ole koskaan toivonut siihen muutosta.
Lisäksi sillä, että kuljettajat joutuvat fyysisesti ajamaan itsensä samalle kierrokselle muiden kanssa, pyritään minimoimaan urheilullisen edun saavuttaminen; mikäli kuljettajien ei tarvitsisi ajaa tätä yhtä kierrosta, he säästäisivät polttoainetta ja renkaita muihin verrattuna.
Imolassa sattunut vaaratilanne on puhuttanut F1-piireissä laajalti, ja tapauksessa osallisena ollut Racing Point -kuljettaja Lance Stroll sanoikin Turkissa, että kuljettajien olisi syytä nostaa asia esiin.
Vettelin tavoin kuljettajajärjestön johtajana toimiva Haasin Romain Grosjean vahvisti, että tapahtuneesta tullaan keskutelemaan perjantain kuljettajakokouksessa FIAn kilpailunjohtajan Michael Masin kanssa.