Sebastien Loeb, 47, ja Sebastien Ogier, 38, eivät olleet moksiskaan, kun rallin MM-sarja siirtyi uudelle aikakaudelle hybridivoimanlähteen ja fossiilivapaan polttoaineen vauhdittamana. Loeb juhli Monte Carlossa voittoa, Ogier oli toinen.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Mainio kulissivideo: Jari-Matti Latvala pysäytti Sebastien Loebin – suomalaisen heitto huvitti rallilegendaa: "Minun täytyy!"
LUE MYÖS: Esapekka Lappi yllätettiin kesken kauppareissun – Sebastien Ogierin ratkaisu tuli uutisena: "Siinähän se näköjään paljastui"
Kun ennen kauden alkua spekuloitiin tämän kauden voimasuhteilla, puheenvuoro toisensa jälkeen korostettiin sitä, miten ratkaisevaa uusiin autoihin sopeutuminen tulisi olemaan menestyksen kannalta.
Vaikka Loeb ja Ogier ovat molemmat tukevasti jo ikämiessarjassa, sopeutuminen ei tuottanut moninkertaisille maailmanmestareille minkäänlaisia ongelmia. Heidän nimensä löytyi rallin tulosluettelon kahdelta ensimmäiseltä riviltä heti torstai-illan erikoiskokeilta lähtien. Ainoastaan Elfyn Evans onnistui perjantaina kiilaamaan kahden ek:n ajaksi Ogierin edelle toiseksi.
Noin 300 ek-kilometrin aikana Loeb ja Ogier saivat toisiinsa ajamalla eroa vain 0,5 sekuntia, mutta Ogierin 10 sekunnin aikasakko pudotti hänet lopputuloksissa 10,5 sekunnin päähän maanmiehestään. Kaikkiin muihin ero mitattiin minuuteissa.
– Hybridintehon hallitseminen ei ollut vaikeaa. Lisätehoa on paljon, ja siitä pääsee todellakin nauttimaan hitaiden mutkien ulostulossa. Kun lisätehoa ei ole, silloin ymmärtää, miten paljon sitä oikeasti onkaan, Loeb sanoi sunnuntain lehdistötilaisuudessa.
Juttu jatkuu videon jälkeen
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Loebille tarjoutui mahdollisuus tehdä vertailua etenkin seitsemännellä erikoiskokeella, kun hänen hybridijärjestelmänsä ei jostain syystä toiminut ollenkaan ja neljän pohja-ajan putki päättyi.
– Jotkut valittavat, että nämä autot ovat edellisiä autoja painavampia, mikä on totta, mutta minä en ajanut edellisillä WRC-autoilla kovinkaan paljoa, ja kun nyt istuin tähän autoon, nautin.
Ogierin murjaisu hybridivoimanlähteestä ja sen tuomasta lisätehosta oli varsin ytimekäs.
– Se tuntuu samalta kuin ensimmäinen seksikokemus: erittäin intensiivistä, ja sitten sekunnissa kaikki on ohi. Tämä oli hyvä alku.
Hyvän alun johdosta Ogier halusikin ylistää talleja, jotka ovat tehneet uusien autojen kanssa vakuuttavaa työtä. Ennen rallia pelättiin autojen luotettavuuden puolesta – etenkin kun perjantaina ja lauantaina ei ollut lainkaan päivähuoltoa – mutta pelko osoittautui turhaksi.
– Odotin, että ongelmia olisi olut enemmän. Niitä oli kyllä siellä täällä, mutta pystyimme taistelemaan samaan tapaan kuin ennenkin. Ei uskoisi, että näillä autoilla kilpailtiin nyt ensimmäisen kerran, Ogier sanoi.
– Saimme hyvän show’n aikaiseksi. Tavoitteeni oli ykkössija, joten en voi olla täysin tyytyväinen. Voimme kuitenkin hymyillä. Annoimme kaikkemme, mutta kohtalo päätti toisin ja jouduimme tyytymään kakkossijaan.
Voitto karkasi Ogierilta toiseksi viimeisellä erikoiskokeella sattuneeseen rengasrikkoon, jonka syystä tallipäällikkö Jari-Matti Latvala osasi heti rallin päätteeksi esittää oman arvionsa.
Ogier osasi tosin löytää kakkossijasta myös positiivisen puolen.
– Nyt meillä on syy palata tänne ensi vuonna. En ole varma, tykkääkö vaimoni tuosta lauseesta!
Ogier ajaa tänä vuonna vain osan MM-ralleista, koska haluaa antaa aiempaa enemmän aikaa perheelleen ja tavoitella unelmiaan myös radalla, muun muassa WEC-sarjassa.