Sebastien Ogierilla oli hieman onneakin matkassa, että hän pääsi juhlimaan kahdeksatta maailmanmestaruuttaan Monzan MM-rallissa sunnuntaina.
Ogier ajoi voittoon kauden päättäneessä osakilpailussa ja varmisti samalla sen, että hän sai tyylikkään lopun täysipäiväiselle ralliuralleen. Ogier jätti Monzan MM-rallissa ja lopullisessa pistetaulukossa taakseen tallikaverinsa Elfyn Evansin.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä sinetöi paikkansa rallin MM-sarjan tähtikategoriassa – ensi kauden mullistuksessa suomalaisittain kutkuttava kulma: "Äkkiseltään tuntuisi siltä"
Ogierille sattui kuitenkin säikäyttävä tilanne Monzan moottoriradalla ajetulla erikoiskokeella sunnuntaiaamuna. Ogierin Toyota Yaris WRC -auton oikea etupyörä otti osumaa radalla olleeseen esteeseen, ja kipinät sinkoilivat vanteesta. Ranskalaismestari vältti kuitenkin rengasrikon, joka olisi voinut maksaa mestaruuden.
– Ajolinjani oli täydellinen. Tai voisin ehkä sanoa, että linja oli liian täydellinen, Ogier letkautti.
– Radalla on helppoa osua johonkin esteeseen, ja niin meille kävikin. Metri enemmän ja seurauksia olisi ollut paljon enemmän, vähintään rengasrikko tai pahempaa, Toyota-kuljettaja lisäsi.
Ogier painotti, että vastaavanlaiset tilanteet ovat yleisiä rallissa.
– Tällaista tuuria tarvitsee menestyäkseen urheilussa. Näin on käynyt meille kaikille jossain vaiheessa. Juttelin Espanjassa Elfynin kanssa, jolla oli oma tilanteensa ja hän selvisi siitä. Joskus muulloin on voinut tuntua siltä, ettei ole tehnyt mitään väärin, mutta seuraukset ovat olleet isot. Näin se vain menee, Ogier jutteli.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan aamurutiini löi Toyotan pääjohtajan ällikällä – "Arvostan häntä siitä"
Ogierin ykköstavoitteena ei ollut Monzan rallin voitto vaan mestaruus. Osakilpailuvoitto oli mukava bonus MM-tittelin päälle.
– Ajoimme vahvan viikonlopun, mutta kisa ei ollut missään nimessä helppo. Minulle suurin virhe olisi ollut se, että olisin lähtenyt täysillä taistelemaan Elfyniä vastaan. Minun piti vain varmistaa, ettei hän voita rallia liian helposti, Ogier sanoi.
– Hyundaitkaan eivät olleet kaukana perässä, joten olisin voinut pudota heidän taakseen neljännelle tai viidennelle sijalle, jos olisin varmistellut liikaa. Silloin minulla olisi ollut paineita saada pisteitä Power Stage -pätkältä varmistaakseni tittelin.