Onnettomuustutkintakeskus Otkes patistaa parantamaan autourheilukilpailujen turvallisuutta. Otkesin mukaan muutoksia tarvitaan ripeästi, jotta loukkaantumiset ja kuolemantapaukset kilpailuissa saadaan vähenemään.
– Keinoja autourheilukilpailuiden ja -tapahtumien turvallisuuden kehittämiseen on nyt roppakaupalla tarjolla, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, dosentti Veli-Pekka Nurmi tiedotteen mukaan.
Tutkinta liittyi viime kesäkuun onnettomuuksiin Seinäjoella ja Porissa pidetyissä rallikilpailuissa. Molemmissa kuoli yksi ihminen, Seinäjoen Pohjanmaa-rallissa katsoja ja Porissa jokamiesluokan kilpailun toimitsija.
Onnettomuustutkintakeskuksen tietojen mukaan autourheilussa on kuollut 2010-luvulla kaksi toimitsijaa ja yksi katsoja. Lisäksi kaksi toimitsijaa ja yksi katsoja on loukkaantunut vakavasti. Tilastoja ei kuitenkaan ole, joten muitakin tapauksia voi olla.
– Toistuvia tapaturmaisia kuolemia ulkopuolisille ei yleensä tapahdu muunlaisissa harrastuksissa tai yleisötapahtumissa, huomauttaa Otkes tiedotteessaan.
Viisi keinoa pikaiseen käyttöön
Otkes listaa viisi suositusta siitä, miten rallitapahtumien turvallisuutta tulee parantaa. Nurmen mukaan niiden toteuttamista tullaan myös seuraamaan.
Autourheilun kansallisen lajiliiton AKK-Motorsportin tulee Otkesin mukaan päivittää eri autourheilulajien säännöt ja mallipohjat sellaisiksi, että autourheilutapahtumien suunnittelussa riskit tunnistetaan ja etsitään keinoja niiden vähentämiseksi.
Lisäksi rallikilpailuissa katsojat tulee ohjata merkityille katselualueille. Järjestäjien velvollisuus on huolehtia, että katselualueita on riittävästi ja katsojia kiinnostavissa paikoissa.
– Satunnaisten katselupaikkojen turvallisuudesta on mahdotonta varmistua, eikä harkintaa voi jättää katsojille, Otkes painottaa.
Lajiliiton tulee Otkesin mukaan laatia jokamiehenluokan sääntöihin kuvaus siitä, millainen on turvallinen ratavalvontapiste sekä miten se sijoitetaan ja tarkastetaan. Tarvitaan myös vaatimukset toimitsijoiden pätevyydelle, perehdytykselle, varustukselle ja vähimmäisiälle.
AKK-Motorsportin tulee Otkesin mukaan ryhtyä toimiin onnettomuustietojen ja -määrien keräämiseksi ja julkaisemiseksi. Nykyisin lajiliiton turvallisuustyöryhmä selvittää tapahtuneita onnettomuuksia, mutta kattavia tilastoja ja koosteita onnettomuuksista ei ole.
Viides suositus koskee Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesia. Sitä Otkes kehottaa selvittämään, miten autourheilutapahtumiin liittyviä viranomaisvaatimuksia tulisi yksinkertaistaa. Ehdotukset tulee viedä eteenpäin säädöksistä vastaaville ministeriöille ja virastoille.