Siemens on pettynyt HKL:n suunnitelmiin purkaa metron automatisointisopimus.
- Meidän mielestämme purkuperustetta ei ole olemassa, Siemensin toimialajohtaja Juha Lehtonen sanoo.
HKL perustelee sopimuksen purkua sillä, että Siemens ei ole noudattanut sopimusta. Sopimus Siemensin kanssa halutaan purkaa, jotta länsimetron liikennöinnin alkaminen ei myöhästyisi enää entisestään. Metroliikenteen Ruoholahdesta Matinkylään on määrä alkaa syksyllä 2016.
Lehtosen mukaan Siemens on ollut ja on edelleen sitoutunut siihen, että länsimetro saadaan liikkeelle aikataulussa.
- Sieltä jää tiettyjä asioita myöhemmin käyttöönotettaviksi, kuten laiturien ovet ja täysiautomaattiajo, mutta siihen olemme sitoutuneet, että liikenne lähtee liikkeelle silloin loppuvuodesta 2016, Lehtonen sanoo.
Lehtosen mukaan aikataulussa pysyttäisiin, vaikka se on tiukka.
- Länsimetron rakennustyöt ovat viivästyneet kolmella vuodella siitä, mitä meillä on sopimuksessa aikanaan sovittu. Lisäksi teimme tällaisen etenemissopimuksen pari vuotta sitten, josta nyt sitten länsimetron rakentamisaikataulu on jäljessä yhdeksän kuukautta. Viimeisimmän länsimetron ja HKL:n ilmoituksen mukaan saisimme tämän koko rataosan rakennustöillemme vasta lokakuussa 2015. Tästä huolimatta me olemme pystyneet esittämään HKL:lle ja länsimetrolle vaihtoehdot, joilla kuitenkin pystytään vielä länsimetro saattamaan liikenteelle silloin loppuvuodesta 2016.
Kööpenhaminassa metro jo kulkee
Lehtosen mukaan vielä viime aikoina Siemens ja HKL ovat keskustelleen Siemensin ehdotuksesta, jonka mukaan hanke olisi muutettu allianssimalliseksi.
- Me olemme heidän kanssaan hyvin aktiivisesti nyt viimeiset viikot, ehkä puolitoista kuukautta, kehitelleet, että hanke muutettaisiin allianssiperusteiseksi eli tällaiseksi enemmän yhteistyössä tehtäväksi hankkeeksi, Lehtonen kertoo.
Lehtonen syyttää hitaudesta HKL:n päätöksentekoa. Hän uskoo, että allianssimallin mukaisesti hanke sujuisi nopeammin.
- Jos päätöksiä olisi pystytty tekemään nopeammin, ja viittaan nyt aika paljon sinne HKL:n hallinto-organisaatioon, niin uskon, että tämä projekti oltaisiin saatu jo maaliin.
HKL ja Siemens tekivät sopimuksen Helsingin metron automaatiojärjestelmän toimittamisesta loppuvuodesta 2008. Sopimus länsimetrosta tehtiin loppuvuodesta 2009. Lehtonen vertaa Helsingin metroprojektin vauhtia Kööpenhaminan vastaavaan.
- Meillä on Kööpenhaminassa meneillään vähän samantyyppinen hanke, mutta kertaluokkaa suurempi. Siellä teimme sopimuksen vuonna 2013 ja ensimmäiset osat on avattu liikenteelle pari kuukautta sitten, Lehtola toteaa.