Järjestelystä ja tavarasta luopumisesta ilmiön tehnyt Marie Kondo uskoo, että hänen metodinsa mullistaa koko elämän – myös pankkitilin. Näin hänen oppinsa taipuvat talouden hallintaan.
Marie Kondon Konmari-ilmiö on hullaannuttanut myös suomalaiset. Naisen siivoamisen taiasta kertova teos keikkuu kuukausi toisensa jälkeen Mitä Suomi Lukee -listan kärjessä ja esimerkiksi Konmari Suomi -ryhmään kuuluu jo yli 11 000 suomalaista.
Kirjan tärkein oppi säilyttää vain ja ainoastaan sellaiset asiat, jotka tuovat iloa elämääsi ja sen jälkeen etsiä oma paikkansa kaikelle.
Kondo lupaa, että siistin kodin taika näkyy hiljalleen myös muussa elämässä ja marituksesta innostuneet kertovatkin poistaneensa elämästään huonoja ihmissuhteita ja vaihtaneensa työpaikkansa parempaan.
– Kun vapautamme kotimme turhasta tilpehööristä ja ympäröimme itsemme sellaisilla tavaroilla, jotka tuovat meille iloa ymmärrämme paremmin omat mahdollisuutemme myös muilla elämän osa-alueilla – työssä, ystävyydessä ja jopa rakkaussuhteissamme, Kondo kertoi Forbes-lehden haastattelussa tammikuussa 2016.
Kondon mukaan hänen metodiaan voi laajentaa myös talouden hallintaan ja kaikki alkaa kotisi paperikasojen hallinnasta – tiedäthän, ne tarhan muistilaput, laskut, huoltoyhtiön viestit ja niin edelleen.
Kondo kehottaa säilyttämään vain ne paperit, jotka mahtuvat kolmeen seuraavaan kategoriaan: toimenpiteitä vaativat, hetken ajan säilytettävät ja lopullisesti säilytettävät. Kaikki muu saa mennä.
– Tärkein sääntöni papereiden säilyttämiseen on pääasiassa heittää kaikki menemään. Sinun pitää päästä tilanteeseen, jossa et säilö paperia automaattisesti.
Haluatko rikastua? Näin Konmari-metodi soveltuu talousajatteluun:
1. Keskity tärkeimpään
Poista kaikki tilpehööri elämästäsi – valitse, mihin keskityt ja tee se mahdollisimman hyvin
2. Keskity siihen, mikä tuo sinulle iloa
Kun valitset sen, mitä haluat tehdä valitse sellainen ala, joka tuo sinulle mahdollisimman paljon iloa. Jos nautit siitä mitä teet, elämäsi on onnellisempaa, etkä laske työtunteja.
3. Hallitse raha-asioitasi yhdestä paikasta
Onko sinulla tili useammassa pankissa, muutama eri luottokortti ja säästösuunnitelma, joka on hautautunut jonnekin tietokoneesi uumeniin?
Marie Kondon oppien mukaisesti samaan kategoriaan liittyvät asiat kannattaa hoitaa samassa paikassa: Listaa esimerkiksi Excel-ohjelman avulla velkasi, varasi ja säästösuunnitelmasi, niin saat raha-asiasi nopeammin hallintaan.
4. Aloita helpoimmasta
Konmari-metodin mukaisesti tehtävien hoitaminen aloitetaan helpoimmasta päästä, eli tässä tapauksessa siitä, mihin liität vähiten negatiivisia tunteita.
Jos taloudenhallinnassasi on osioita, jotka aiheuttavat sinulle häpeän tunteita, keskity ensin helpolta tuntuviin asioihin ja siirry siitä aina vaikeampaan ja vaikeampaan tehtävään.
5. Osoita kiitollisuutta
Marie Kondo kehottaa arvostamaan niitä tavaroita, joita kodistasi löytyy – hän jopa pyytää kiittämään esineitä sen jälkeen, kun olet käyttänyt niitä.
Osoita samaa kiitollisuutta itseäsi ja talouskäyttäytymistäsi kohtaan: kun laitat rahaa säästöön tai luet sijoittamisesta kertovan kirjan, kiitä itseäsi ja iloitse hyvin tehdystä työstä.