Sini Sabotage nousi yhdeksi Suomen tunnetuimmista artisteista Levikset repee -kappaleensa kautta vuonna 2013 mutta julkisuuden varjopuolet aiheuttivat artistille pitkäaikaisia traumoja.
Vuonna 2013 Suomessa ei melko taatusti ollut ihmistä, joka ei olisi tullut tietoiseksi Sini Sabotagesta. Tuolloin Sini Sabotage, oikealta nimeltään Sini-Maria Makkonen, nousi koko Suomen tietoisuuteen sekä valtavan julkisuuden kohteeksi lähes yhdessä yössä, kun hänen kappaleensa Levikset repee päätyi vuoden suurimpien hittien joukkoon.
Nyt, seitsemän vuotta myöhemmin 34-vuotias artisti julkaisi toisen albuminsa Blueberry Makkonen. Albumia odotettiin pitkään ja hartaasti ja Sabotage halusi kasvaa itse, jotta hänellä olisi mahdollisimman paljon ammennettavaa elämästään musiikkiinsa.
Naisen mukaan levyllä kuullaan yhä sitä samaa kapinallista, joka oli olemassa jo Levikset repee -aikana. Toisaalta musiikissa on myös enemmän aikuisuutta sekä myös ironista rooleilla leikittelyä – vaikkakin ironian keskelle on myös ripoteltu totuutta ja pohdintaa asioista, jotka tosiasiassa myös ovat Sabotagen haaveissa.
– Olen itse aina tuonut itseäni esille todella sellaisella tavalla, että minähän en missään miehen kainalossa elä, vaan että täältä tullaan, valloitetaan maailma ja tullaan ovet potkien sisään.
– Mutta samaan aikaan kun kasvaa, alkaa myös ymmärtää perheen tärkeyden ja alkaa ehkä haaveilemaan eri tavalla sellaisista asioista. Että jonain päivänä tuo on myös mun juttu. En ehkä ihan vielä koe olevani siellä, mutta olen ehkä nyt sellaisessa vaiheessa, että haluan vitsailla ja leikitellä niillä asioilla.
Itsetunto katosi
Vaikka tuoreella levyllä kuullaan Sabotagen mukaan vanhaa, tuttua kapinallista Siniä, se puoli katosi kuitenkin hänestä aikoinaan sen jälkeen, kun Levikset repee nosti hänet koko Suomen tuntemaksi julkkikseksi.
Sabotage kertoo pysäyttävän hetken hänelle itselleen olleen se, kun hän katsoi itseään jälkikäteen Iholla-ohjelmassa. Hän koki, että koko Suomella oli hänestä mielipide sekä kritiikkiä suollettavanaan, mikä loi räväkästä ja vahvan itsetunnon omanneesta artistista anteeksipyytelevän ja muita myötäilevän.
– Kun näin sen itse telkkarista, ja onneksi näinkin, niin ajattelin, että kuka on toi tyyppi, etten ole ikinä ollut tuo tyyppi! Se teki mulle tosi hyvää nähdä itseni ulkopuolisena, se tuli tosi oikeaan aikaan silloin.
Noustessaan julkisuuteen sosiaalinen media oli melko tuore juttu ja useiden sen palveluiden käyttäminen oli kasvussa. Sabotage kokee, että hän oli itse tuohon aikaan täydellinen somevihan kohde.
– Sosiaalista mediaa käytettiin varsinkin silloin mielestäni siihen oman pahan olon sylkemiseen, ja olin ihan täydellinen maalitaulu siihen. Olin kova suustani ja olin epätyypillinen nuori nainen, niin luulen, että siihen oli todella helppoa tarttua. Luulen, että onnistuin tekemään itsestäni syötin. Kyllä semmoiset asiat otti tosi koville siihen aikaan.
Henkisesti suosion aiheuttamat julkisuuden varjopuolet olivat raskaat kantaa. Sabotagen mukaan hänen myllerryksen myötä hänen itsetuntonsakin katosi.
Omana itsenään oli vaikeaa olla ja kesti pitkään, että Sabotage oppi jälleen nauttimaan siitä, kuka hän on. Enää hän ei myöskään halua pyydellä keneltäkään anteeksi – vaikka uuden musiikin julkaisu onkin saanut aikaan monenlaisia jännityksen tunteita.
– Olen koittanut muistuttaa itseäni siitä, ettei saa antaa pelon viedä eteenpäin. Että ihan sama mitä teet, niin se motiivi ei saa olla pelko.
Uuden opettelua
Sabotagen elämässä on tapahtunut kuluvan vuoden aikana runsaasti. Sen lisäksi, että Sabotage julkaisi pitkästä aikaa uutta musiikkia, hänen elämänsä muuttui osaltaan keväällä, kun hän erosi räppäri Matti8:n eli Tuisku Hakoniemen kanssa, joka tunnetaan rapduo Töölön Ketterästä.
Artisti on hyvillään siitä, että levy oli jo valmis erohetkellä, eikä se vaikuttanut sinällään hänen työhönsä. Siitä huolimatta ero oli kuitenkin iso tapahtuma hänen elämässään.
– Onhan se aina uuden opettelua, kun olet tottunut elämään jonkun kanssa, ja yhtäkkiä elätkin yksin. Onhan se eräänlainen shokki opetella elämään uudestaan. Kyllä se oli iso juttu, mutta ollaan edelleen hyvisä väleissä ja tekemisissä.
– Se oli mulle tosi tärkeää, etten menetä häntä kokonaan ihmisenä, mekin kun ollaan samalla alalla. Se tekisi siitä tosi paljon vaikeampaa ja vaivaannuttavampaa, niin sitten on helpompaa olla, että on hyvissä väleissä ja sinällään kaikki on hyvin, ettei ole mitään hätää.
Erossa oli Sabotagen mukaan myös hyvätkin puolensa, sillä nyt hänellä, ihmisellä jolla on sanojensa mukaan helposti taipumusta elää jollekin toiselle, on tilaa keskittyä itseensä ja omaan uraansa sekä taiteeseensa.
Paljon on myös muuttunut suomalaisessa räppiskenessä sen jälkeen, kun Levikset repee ilmestyi seitsemän vuotta sitten. Tuolloin suomalainen räppiskene ei ollut vielä kovinkaan monimuotoinen. Nykyään tilanne on hyvin erilainen ja räpättävien aiheiden kirjo on niin ikään paljon monipuolisempi. Myös Sabotagen mielestä.
– Tämä uusi sukupolvi puhuu paljon avoimemmin tunteistaan ja tekee tosi tunteikkaita biisejä. Silloin Leviksien aikaan kaikki äijät räppäsivät rahasta, autoista ja naisista. Ja nyt yhtäkkiä kaikki räppäävät rakkaudesta. Musta tuntuu, että jotenkin sellainen feminismi paistaa noissa nuoreissa kundeissa semmoisena tosi ihanana ja kunnioittavana asiana, mikä on ollut tosi kivaa huomata.
Sen lisäksi, että aiheiden monimuotoisuus elää suomiräpissä vahvana, on skenessä mukana myös enemmän naispuolisia räppäreitä kuin 2010-luvun alussa.
Sabotage on kuitenkin sitä mieltä, että menestys riippuu lähinnä siitä, kuinka hyvin työnsä tekee ja kuinka motivoitunut on menestymään.
– Olen tehnyt paljon duunia ja se on otettu aina musapiireissä vakavasti. Mun on vaikeaa ymmärtää, että kaikilla ei olisi samalla tavalla, jos vaan tekee työnsä hyvin ja näkee sen saman vaivan.