Škodan sähkömarssi on alkanut – tässä on merkin ensimmäinen täyssähköauto

Citigo e iV on Škodan 124-vuotisen historian ensimmäinen sähköauto ja tavoitteena on alle 20 000 euron hinta Keski-Euroopassa.

Škoda Auton, jääkiekon maailmanmestaruuskilpailuiden virallisen pääsponsorin, pääjohtaja Bernhard Maier maalaa tulevaisuutta rohkeasti:

– eMobility mullistaa autoilun, kuten kiekko mullisti jääkiekon, Škodan marssia sähköisen liikkumiseen suuntaan esiteltiin Bratislavassa Superbin ladattavan hybridin lisäksi merkin ensimmäisen sähköauton muodossa. Kyseessä on kätevän kokoinen kaupunkiauto Škoda Citigo e iV.

Itse Citigo on autona tuttu, joten tärkein uudistus on e iV:n sähköinen voimalinja. Sähkömoottori tuottaa 61 kW:n tehon auton liikuttamiseen. Akun 168 kennoa tarjoavat yhdessä 36,8 kWh:n kapasiteetin, jolla saavutetaan WLTP-testisyklin mukaisesti 265 kilometrin toimintamatka.

Akusto voidaan ladata tyhjästä 80 prosenttiin yhdessä tunnissa 40 kW:n DC-pikalatauspisteessä CCS-latausjohdolla. Sama lataustapahtuma kestää 7,2 kW:n teholla noin 4 tuntia ja 2,3 kW:n teholla jo yli puoli vuorokautta. Pääjohtaja Maier kertoo Škodan kehittävän helppokäyttöisiä kotilatausasemia yhteistyössä Volkswagenin kanssa ja investoivan 32 miljoonaa euroa 7 000 latauspisteen asentamiseen vuoteen 2025 mennessä, mutta emme toki tiedä kuinka moni jälkimmäisistä on päätymässä Suomeen. Autoa voidaan ladata myös tavallisesta kotitalouspistokkeesta.

Uutuuden erottaa muusta Citigo-mallistosta eritoten korin väriin maalatusta keulamaskista, vaikka myös etupuskuria on muotoiltu uusiksi. Led-tekniikalla toteutetut päiväajovalot ja perinteiset sumuvalot kuuluvat vakiovarustukseen. Takaa tämän erottaa lähinnä Citigo e iV -mallimerkinnästä. Ja virallisessa nimessähän e-kirjain on potenssina Citigo-nimelle.

Viisiovisen täyssähköauton varustetasovaihtoehdot ovat Ambition ja Style. Perusrengastus on 14-tuumainen, mutta Style saa alleen kaksiväriset 16-tuumaiset kevytmetallivanteet. Auton perusvärivalikoima kattaa valkoisen, punaisen, keltaisen ja vihreän. Metallivärivaihtoehdot ovat musta, sininen sekä hopeinen.

Uusi iV saa myös sisätiloihin pientä piristystä. Vakiovarustukseen kuuluvat sähköisesti avattavat sivuikkunat, kaukosäätimellä toimiva keskuslukitus, ilmastointi, Swing II radio sekä ehkä tärkeimpänä Move&Fun -järjestelmän teline matkapuhelimelle paraatipaikalla kojelaudan keskellä. Tämä on varsin hallitseva ajatus Citigon käytön kannalta.

Move & Fun -sovelluksen avulla matkapuhelinta voidaan hyödyntää autossa lisänäyttönä auton tietojen, multimedian tai navigaation ohjeiden toistamiseen. Citigo e iV laajentaa sovelluksen kykyjä esimerkiksi akun tilan tai ilmastoinnin hallinnan etäkäyttöön. Oman matkapuhelimen hyödyntäminen edullisemman pään kaupunkiautossa tällä tavalla ei ole huono ajatus - vasta käytännön koeajo osoittaa kuinka se toimii käytännössä.

Kaistavahti kuuluu vakiovarustukseen ja Style -varustelun myötä on tarjolla muutakin. Style lisää pakettiin muun muassa kojelaudan tunnelmavalaistuksen sekä nahkaa rattiin, vaihdekeppiin ja käsijarrukahvaan. Lisävarustelistalta löytyy mukavuuksia kuten peruutustutka ja vakionopeudensäädin.

Yhtiön tavoitteena on painaa uutuusmallin lähtöhinta alle 20 000 euron, mutta tämä ei varmastikaan koske kotimaamme markkinoita. Hinnat eivät ole vielä selvillä, joten jäämme mielenkiinnolla odottamaan numeroita. Selvää on se, että edulliseen päähän on nyt tähdätty.

Škodan kielellä sähköinen liikkuminen kulkee jatkossa nimellä iV. Citigo e iV ja Superb iV edustavat ensimmäistä askelta tähän suuntaan, mutta lisää on tulossa. Nuo samat kaksi kirjainta tulevat kattamaan merkin sisällä jatkossa kaiken sähköiseen liikkumiseen liittyvän. Se avaa mahdollisuuksia muuhunkin kuin ajoneuvojen valmistukseen.

Ensimmäiset kaksi alusta asti sähköautoksi suunniteltua Škoda -mallia nähdään ensi vuonna. Molemmat tulevat pohjautumaan emokonsernin MEB-perusrakenteeseen ja toinen näistä tulee olemaan Vision iV SUV coupé –muotoilututkielman tuotantoversio. Škoda tulee valmistamaan täyssähköautot kotimaassaan Mladá Boleslavin tehtaalla ja samassa paikassa tullaan tuottamaan sähköisiä komponentteja myös muihin Volkswagen-konsernin ladattaviin hybrideihin.

Kuvat: Henri Posa

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lue myös:

    Uusimmat