Nissan Leaf on maailman myydyin sähköauto vajaalla 300 000 kappaleella. Seitsemän vuotta ensiesittelyn jälkeen oli aika esitellä toinen sukupolvi.
Uuden auton ensiesittelyn yhteydessä yleensä keskitytään lähes yksinomaan uuteen tuotteeseen. Uuden Nissan Leafin kohdalla poikkeuksellisen suuressa roolissa oli myös autoilun tulevaisuus laajemmassa mittakaavassa.
Etenkin kaupungistuminen tulee muuttamaan auton roolia yhteiskunnassa. Entistä harvemmalla on kiinnostusta auton omistamiseen, mutta osalle se on edelleen välttämättömyys. Yksi uuden Leafin esittelyn pääkohtia oli auton hyödyntäminen sen seistessä parkissa, jossa auto viettää selkeän valtaosan elinajastaan. Nissan haluaa olla tiiviisti mukana tekemässä sähköautoista kiinteän osan valtakunnallista energiakokonaisuutta, mikä perustuu V2G-latausteknologiaan. Lua lisää tästä kaksisuuntaisesta latausteknologiasta täältä.
Toisen sukupolven Leaf itsessään on varsin tuttu kokonaisuus. Suurin muutos on tapahtunut ulkonäössä, joka on nyt huomattavasti helpommin lähestyttävissä ja varmasti miellyttää useampaa silmäparia. Sisätilat ovat aiempaa tyylikkäämmät ja laatuvaikutelmaan on panostettu. Myös varustelu on tuotu nykypäivän tasolle, ja Leaf on ensimmäinen Nissanin puoliautonomiseen ajamiseen kykenevällä ProPilot-järjestelmällä varustettu auto.
Peruskonstruktio on päivitetty versio edeltäjästä, kuten ovat myös akku ja sähkömoottori. Akun kapasiteetti on kasvatettu 40 kWh:iin, ja parantuneen taloudellisuuden ansiosta autolla pystyy ajamaan nyt kertalatauksella hyvissä olosuhteissa 378 kilometriä. Tehoa päivitetty sähkömoottori tarjoaa 150 hevosvoimaa ja vääntöä 320 newtometriä, mitkä ovat huomattavasti edeltäjäänsä pirteämmät lukemat (109 hv ja 254 Nm). Ajamisen kannalta suurin uutuus on nimellä e-Pedal kulkeva järjestelmä, mikä mahdollistaa auton ajamisen yhtä poljinta käyttämällä. e-Pedal yhdistää sähkömoottorin tehokkaan moottorijarrutuksen auton jarrujärjestelmään, jolla auto pysäytetään kuljettajan vapauttaessa molemmat polkimet. Perinteinen jarrupoljin on edelleen tallella hätäjarrutuksia varten. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan ensimmäisiä ajokokemuksia tästä järjestelmästä.
Luvassa laajennusta mallistoon
Nissanilta on myös odotettu jo pidempään isommalla akulla varustettua Leafia. Valmistaja ilmoitti nyt tuovansa 60 kWh:n akulla varustetun version myyntiin noin 18 kuukauden kuluttua. Laskennallisesti tällä versiolla yllätetään noin 470 kilometrin toimintasäteeseen.
Tämän lisäksi Nissan kertoi tuovansa Tokion autonäyttelyssä lavalle Leaf Nismon. Nismo on Nissanin sporttisten autojen brändi. Autosta ei vielä kerrottu mitään tarkempaa, mutta sähkömoottorien avulla suorituskykyä on mahdollista nostaa suhteellisen helposti erittäin urheilulliselle tasolle. Odotamme mielenkiinnolla tämän version tarkempia tietoja.
Uusi Nissan Leaf on tilattavissa 2.ZERO-lanseerausmallina hintaan 39 300 euroa. Ensimmäiset asiakastoimitukset Suomessa tapahtuvat maaliskuussa 2018.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää sähköautoista:
Koeajossa Hyundai Ioniq EV – keskimääräistä normaalimpi sähköauto
Koeajo: Nissan Leaf 30 kWh – vain muutaman kilometrin tähden
Koeajossa Kia Soul EV – helppo hyppy sähköautoiluun
Tämän sähköauton toimintamatka yllätti – koeajossa Renault Zoe
Ensituntumat uudesta e-Golfista – vakuuttava sähköauto
Koeajossa sähköautoilun keihäänkärki
Säästö alkaa sähköllä – tulevaisuudessa sähköautolla mahdollisuus jopa tienata rahaa