Snapchatia kehittävä Snap listautui eilen New Yorkin pörssiin. Listautumisen yhteydessä järjestetyssä osakeannissa ja -myynnissä uudet osakkaat pääsivät hankkimaan osakkeita 17 dollarin hintaan. Ensimmäisen kaupankäyntipäivän päätteeksi kurssi oli noussut 24,48 dollariin, 44 prosenttia listautumishinnasta.
Snapin osakkeiden markkina-arvoksi muodostui näin 34 miljardia dollaria. Vertailun vuoksi rajun alamäen jälkeen Twitterin markkina-arvo on nyt enää reilut 11 miljardia dollaria, kun taas some-jättiläisen Facebookin markkina-arvo on yli 400 miljardia dollaria.
Palvelunsa muuttamisen rahaksi Snapchat aloitti vuonna 2015, jolloin liikevaihtoa kertyi 58,7 miljoonaa dollaria ja nettotulos oli 373 miljoonaa tappiolla. Vuonna 2016 liikevaihto yli kuusinkertaistui yli 404 miljoonaan dollariin, mutta myös tappiot kasvoivat vajaaseen 515 miljoonaan dollariin.
Sijoittajat arvioivatkin Snapin nyt 84-kertaisesti sen viime vuoden liikevaihdon arvoiseksi, kun Facebookin osalta tunnusluku on 14,5. Snapin liikevaihdon on kuitenkin arvioitu moninkertaistuvan tänä vuonna.
Snap tekee toistaiseksi kaikki rahansa mainostuloilla. Snapchatin lisäksi kamerayhtiöksi itsensä mainitseva Snap on jo tuonut myyntiin Spectacles-videokameralasit, joiden myynti ei kuitenkaan vielä ole merkittävä osa liikevaihtoa.
Snapille ongelmia aiheuttavat kilpailijoiden vahva nousu. Instagram on kertonut sen Snapchatista kopioidulla Stories-toiminnolla olevan jo 150 miljoonaa käyttäjää päivässä, mikä lähentelee koko Snapchatin 158 miljoonaa päivittäistä käyttäjää viime vuoden viimeisellä neljänneksellä. Lisäksi Aasiassa vahvasti on kasvanut toinen Snapchat-kilpailija Snow, jolla on voinut olla myös suuri merkitys: Snapin luvut kertovat käyttäjämäärän kasvun jatkuneen Yhdysvalloissa ja Euroopassa, mutta kasvun loppuneen täysin muualla maailmassa loppuvuodesta.